تاثیرات مفید بازی ریاضی یا مکعب شمارش بر ذهن کودکان

بازی ریاضی یا مکعب شمارش

تاثیرات مفید بازی ریاضی یا مکعب شمارش بر ذهن کودکان

    بازی ریاضی یا مکعب شمارش، مسئله های ریاضی وقتی در قالب بازی به افراد آموزش داده می شود. جذابیت بیشتری پیدا می کند. بسیاری از مسائل ریاضی وقتی توسط تجهیزات کمک آموزشی تدریس می شود  هم قابل درک تر است و هم سرعت یادگیری را افزایش می دهد.
    یکی از جذاب ترین لوازم کمک آموزشی مکعب شمارش می باشد. ایده اولیه ساخت و طراحی این وسیله کمک آموزشی اولین بار توسط جورج کوئیزنر معلم بلژیکی در سال 1920  بوجود آمد. (به همین دلیل مکعب شمارش را مکعب کوئیزنر گویند.) او این وسیله را رجلیتر نامید و از آن برای آموزش ریاضی در مقطع ابتدایی یک مدرسه استفاده کرد، سرعت یادگیری ریاضیات توسط دانش آموزان آن مدرسه به نسبت دیگر مدارس بسیار بیشتر بود.
    این تحقیقات او باعث شد تا آموزگاران نیز به استفاده از آن برای انتقال مفاهیم ریاضی ترغیب شوند. با گذشت زمان از این مکعب برای آموزش مفاهیم دیگر ریاضی نیز استفاده شد و در حال حاضر این وسیله کمک آموزشی به یک ابزار قدرتمند در دست آموزگاران برای آموزش مفاهیم ریاضی قرار گرفته است. مفاهیم مهمی که در صورت استفاده نکردن از این تجهیزات زمان زیادی از آموزگار و دانش آموز برای انتقال مفاهیم خواهد گرفت.

    استفاده از بازی ریاضی یا مکعب شمارش  باعث می شود تا کودکان تجسم بهتری از مسئله های ریاضی داشته باشند. از این مکعب می توانیم در سال های مختلف مقطع ابتدائی برای آموزش مفاهیم متفاوت کمک بگیریم.

0-889
مکعب کوئیزنر کارا
    برای مثال مفاهیمی که با بازی ریاضی یا مکعب شمارش می توانیم به کودکان آموزش دهیم در تقسیم بندی زیر قرار می گیرند:

1- کلاس اول

    در این مقطع تحصیلی می توانیم موضوعاتی مانند ساخت مجموعه ها، مفاهیم کمتر و بیشتر، آموزش اعداد را به کودکان آموزش دهیم.

2- کلاس دوم

شناخت رقم، جمع و تفریق و رابطه بین اعداد و مقایسه اعداد دو رقمی از جمله مفاهیم ریاضی است که با بازی ریاضی یا مکعب شمارش قابل آموزش می باشد.

3- کلاس سوم

با این مکعب می توانید به کودکان این مقطع تحصیلی عدد 1000 و خواندن و نوشتن اعداد 4 رقمی و مفهوم ضرب، وزن و مضرب های یک عدد را آموزش داد.

5- کلاس چهارم
    مفاهیمی مانند ضرب دو رقم در یک رقم، مفهوم کسر و جمع و تفریق و هم چنین کسرهای معادل براحتی قابل آموزش می باشد.
6- کلاس پنجم
    کسر بزرگتر از واحد ، عدد مخلوط و مقایسه اعشاری و مفهوم حجم همگی از مواردی است که توسط مکعب شمارش قابل آموزش به کودکان می باشد.

    جعبه کوئیزنر به شکل مکعب می باشد و شامل 10 عدد مربع رنگی مشبک، 9 عدد دسته ده تایی و 10 عدد مربع کوچک می باشد.
1-889
مکعب شمارش (کوئیزنر)

چرا باید از بازی ریاضی و مکعب شمارش برای آموزش استفاده کرد؟

    یکی از بهترین روش های آموزش و یادگیری ریاضی به دانش آموزان روش تعاملی در آموزش می باشد. با استفاده از وسایل کمک آموزشی و مشارکت کودکان در یادگیری ،آنها می توانند موضوعات مختلف را به راحتی به ذهن بسپارند.بازی ریاضی یا مکعب شمارش از جمله تجهیزات کمک آموزشی می باشد که به پرورش هوش، خلاقیت کودک در یادگیری موضوعات ریاضی کمک بزرگی می کند، می توانیم دلایل مهمی که استفاده از بازی در آموزش ریاضی را  توصیه می کنند به صورت زیر تقسیم بندی کنیم:
1- افزایش سرعت یادگیری
2- علاقمندی بیشتر کودکان به یادگیری مفاهیم ریاضی با استفاده از این روش
3- خارج شدن موضوع درس از حالت تئوری به عملی
    معمولا دروسی که به صورت تئوری تدریس می شوند، حتی اگر موضوع جالبی نیز داشته باشند پس از مدتی باعث خستگی ذهنی و عدم علاقه به یادگیری می شود.
4- فراموش نشدن موضوع درس پس از پایان کلاس
5- آموزش در محیطی امن و سالم
6- امکان آموزش کودکان با سطح یادگیری پایین در کنار کودکانی که سریعتر مفاهیم را درک می کنند
7- انتقال تجربیات کودکان به یکدیگر با زبان خودشان
    گاهی اوقات کودکان مفاهیم را از زبان همسالان خود بهتر درک می کنند.    
8- افزایش میل و رغبت کودکان به یادگیری و افزایش سرعت یادگیری آنها
9- افزایش پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان
10- گستردگی مفاهیم قابل آموزش توسط این نوع بازی ریاضی

how toddlers count objects from 1 to 10
استفاده از ابزار کمک آموزشی باعث افزایش میل کودکان به یادگیری می شود.

اهمیت بازی ریاضی یا مکعب شمارش بر یادگیری کودکان

    بازی های یک ابزار قوی برای آموزش و یادگیری هستند. استفاده از آنها باعث می شود تا علاقه و میل دانش آموزان افزایش پیدا کرده و در ادامه آن از نظر پیشرفت تحصیلی در شرایط مناسبی قرار بگیرند. دانش آموزان در زمان بازی های ریاضی به شکل جدیدی از مفاهیم دست پیدا می کنند و بدون استرس و یا علاقه فراوان مطالب را یاد می گیرند. در حقیقت آنها به شکلی ناخودآگاه مفاهیم ریاضی را یاد می گیرند.

    تحقیقات نشان داده است که مفاهیم ریاضی که از طریق بازی و ابزار کمک آموزشی به کودکان آموزش داده شده است باعث علاقمندی آنها در سنین بالاتر به آن مطالب بوده است. در حالیکه بسیاری از دانش آموزانی که مطالب را به صورت تئوری و خسته کننده و بدون کمک گرفتن از وسایل کمک آموزشی یاد گرفته اند، هیچ علاقه ای به یادگیری آنها در سنین بالاتر نیز نداشته اند.

    ریاضیات یکی از خاص ترین مفاهیم در برنامه درسی دانش آموزان ابتدایی است که اگر به مرحله عملی و عینی نرسد، جذابیت زیادی برای کودکان نخواهد داشت. به طور کلی ما انسانها به مفاهیمی که قابل لمس و عینی نباشند علاقه ای برای یادگیری نشان نمی دهیم. استفاده از بازی ریاضی وسیله ای برای تبدیل موضوعات غیر قابل لمس به مفاهیم عینی و قابل لمس می باشد. طراحی و استفاده از این تجهیزات به آموزگار کمک می کند تا مفاهیم مهم را راحتتر برای کودکان با هر سطح یادگیری آموزش دهند.

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.