تاثیر بازی های ساختنی و پازل ها بر ذهن کودکان

بازی های ساختنی و پازل ها

تاثیر بازی های ساختنی و پازل ها بر ذهن کودکان

بازی های ساختنی و پازل ها، در میان بهترین بازهای آموزشی دنیا بازهایی که بر اساس ساخت و ساز و حل معما استوار است، جذابیت های خاصی هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان دارند. بازی های ساختنی و پازل ها باعث می شوند تا در دنیای شگفت انگیزی غرق شوید و همراه با روایت معما به دنیای آن وارد شوید.
این نوع از بازی ها در رده بازی های فکری قرار می گیرند و شامل انواع اسباب بازی های ساختنی و جورچین ها و پازل ها می باشند. بزرگترین اثری که استفاده از بازی های ساختنی و پازل ها دارد تقویت مهارت های شناختی کودکان در سنین مختلف می باشد.
با بهتر شدن کارکرد سلولهای مغز توانایی های ذهنی افراد بالا می رود. علاوه بر حس خوشایندی که پس از کار با این نوع بازی ها در افراد به وجود می آید، باعث می شود تا اعتماد به نفس و عزت نفس کودکان نیز افزایش پیدا کند. از دیگر مزایای استفاده از بازی های ساختنی و پازل ها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
1- رشد مهارت شناختی

چون بازی های ساختنی و پازل ها گروه وسیعی از طرح ها و معماهای مختلف را در بر می گیرد. استفاده از آنها برای کودکان باعث می شود تا مهارت های شناختی آنها افزایش یابد. برای مثال  پازل هایی با موضوعاتی مانند حروف الفبا، مشاغل و وسایل نقلیه  کمک می کند تا کودکان بهتر با این مفاهیم آشنا شوند.
2- مهارت حل مسئله
کامل کردن پازل ها به کودک شما یاد می دهد تا برای رسیدن به یک حل یک معما برنامه ریزی کند و راهکارهای مختلف را مورد توجه قرار دهد. این موضوع به کودکان کمک می کند تا در آینده به راحتی با چالش ها روبرو شوند و راههای متفاوتی برای حل مشکلات و مسئله های زندگی خود پیدا کنند.
3- پیشرفت مهارت های بدنی
خراب کردن و دوباره از نو ساختن به هماهنگی بین عضلات و عصب ها کمک می کند و باعث رشد مهارت های پایه در کودکان می شود. حتی از بازی های ساختنی و پازل ها به عنوان یکی از ابزارهای مبارزه با مشکلاتی مانند فراموشی در بزرگسالی نیز استفاده می شود.

D:\Web Projects\Etod-ir\بلاگ\منتشر شده\بازی های ساختنی و پازل ها
بازی و گسترش مهارت های اجتماعی

4- گسترش مهارت های ذهنی

کودکان با انجام این بازی ها ذهن خود را درگیر شرایط خاصی می کنند و در دنیای خود به غلبه بر ترس ها و مشکلات می پردازند. با انجام این بازی ها و استفاده از راه حل های مختلف برای ساخت و طراحی ذهن کودکان درگیر پیدا کردن راه حل های جدید می شود و این مسئله به آنها کمک می کند تا در آینده بتوانند برای حل مسائل از راههای مختلف کمک بگیرند.

5- تقویت توانایی های ذهنی

در بین افرادی که بازی های فکری علاقه دارند افرادی  که به حل کردن پازل بیشتر علاقه نشان می دهند، توانایی تصویر سازی ذهنی بیشتری دارند و هوش تصویری آنها بالاتر می باشد. بازی های ساختنی و پازل ها کمک  می کند تا کارایی مغز بالاتر رود و توجه به جزئیات و ترکیب آنها برای رسیدن به یک بخش کلی بالا می رود. بازی های ساختنی مانند انواع لگو ها باعث می شوند هماهنگی بین مغز، چشم و دستان افزایش یابد.

6- تخیل

با استفاده از این نوع بازی ها کودکان داستان های مربوط به خودشان را می سازند و قوه تخیل آنها رشد و پرورش پیدا می کند.

7- تقویت حافظه و هماهنگی بین نیمکره های مغز
برای ساختن پازل نیاز است که افراد از هر دو نیمکره مغز استفاده کنند تا بتوانند معمای پازل را حل کنند، همچنین در بازی های ساختنی باید هماهنگی مناسبی بین چشم و عضلات دست برقرار شود که همه اینها به  به ترشح دوپامین و استفاده بیشتر از بخش های مختلف مغز می انجامد.

انتخاب بازی های ساختنی و پازل ها بر چه اساسی انجام می شود؟

با توجه به تمام توضیحاتی که در مورد اهمیت این بازی ها داده شد، مهمترین بخش انتخاب نوع بازی می باشد. تولید کنندگان این قبل بازی ها با توجه به سنین مختلف و با درنظر گرفتن توانایی هر مقطع سنی اقدام به طراحی نمونه های جذابی از این بازی ها نموده اند. تقسیم بندی این مدل از بازی ها بر اساس چند فاکتور مهم می باشد:
• تعداد قطعات
• اندازه قطعه
• میزان جزییات تصویر
• تجربه و توانایی فرد
• سن فرد
معمولا بازی های ساختنی وپازل هایی که برای سنین پائین طراحی می شود دارای قطعات بزرگتری می باشد و هر چه سن کودک افزایش پیدا می کند جزئیات این بازی ها و تعداد قطعات آنها افزایش پیدا می کند.
 برای مثال پازل هایی که برای کودکان بر اساس سن آنها در نظر گرفته می شود به صورت زیر می باشد:
• برای کودکان  2 تا 3 ساله پازل هایی که  استفاده می شود بین 8 تا 20 قطعه می باشد.
• برای سنین  5 تا 8 سال بیشتر پازل ها تا 60 قطعه دارند، دلیل آن هم مهارتی است که کودکان در این سنین به دست آورده اند.
• با افزایش سن تعداد قطعات و جزئیات آن ها بیشتر می شود.

نکات مهم در خرید بازی های ساختنی و پازل ها

1- برای سنین پائین از نمونه های چند منظوره پازل و ساختنی ها استفاده کنید ( در نظر داشته باشید پازل هایی که قطعات کوچک دارند برای سنین زیر 3 سال اصلا مناسب نیستند)
2- به مهارت و توانایی کودک توجه کنید
3- از نمونه هایی استفاده کنید که توانایی کودکان را به چالش بکشد
4- کودک را وادار به تحرک کند
5- به سلیقه و علاقه کودک توجه کنید.

چند نمونه ازبازی های ساختنی و پازل ها

• ساختنی های هزار سازه
• بلوک های خانه سازی
• انواع لگو ها
• پازل های حروف و اعداد
• پازل های  سوزنی مونته سوری
• پازل های سه بعدی
• پازل های نمدی
دیدگاه شما

یک دیدگاه

  1. موسوی گفت:

    سلام
    از مطلب خوب و آموزنده ای که ارائه کرده ایم ممنونم
    موفق باشید

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.