خیال آسوده با غلط گیر

غلط گیر

خیال آسوده با غلط گیر

غلط گیر، اسم این لوازم التحریر خیلی واضح نشان دهنده کاربرد آن است. دلیل اصلی به وجود آمدن این ماده اشتباه در نوشتن بوده است. در گذشته کارهای تایپ با ماشین های مخصوص انجام می شد و گاهی اوقات به علت یک اشتباه کوچک باید دوباره متن از اول نوشته می شد که اینکار وقت زیادی از اشخاص می گرفت. ایده اولیه تولید و طراحی این لوازم التحریر خاص زمانی اتفاق افتاد که خانم توسط بتی نسمیت گراهام منشی یک بانک در ایالت تگزاس بود و به علت سرعت عمل پایین و اشتباهات زیاد مجبور بود بارها و بارها نوشته های خود را از اول با ماشین تایپ کند. ماشین های الکتریکی به تازگی اختراع شده بود و ریبون کربنی آن کار پاک کردن اشتباه و غلط های املایی را مشکل می کرد. یک روز خانم گراهام، کارگرانی را که مشغول نقاشی روی شیشه بانک بودند را مشاهده کرد، آنها برای پا کردن اشتباهات طراحی خود از یک لایه رنگ استفاده می کردند و بعد دوباره طراحی را انجام می دادند. ایده درست کردن لاک غلط گیر از همین جا به ذهن او وارد شد و با یک دستگاه مخلوط کن خانگی ترکیبی بی رنگ تهیه کرد و یک فرچه درون ظرف آن قرار داد تا بتواند روی ایرادات را بپوشاند. پس از آن اختراع او طرفداران زیادی در بین منشی ها و کارمندان بخش اداری پیدا کرد، او برای افزایش کیفیت محصول خود از یک شیمیدان برای تغییر فرمول آن استفاده کرد و در سال 1958  اختراع خود را ثبت کرد و در سال 1979 امتیاز اختراع خود را به شرکت ژیلت فروخت.  غلط گیر یکی از پرکاربردترین اختراعات برای رفع اشکالات تایپی و چاپی می باشد. مایع غلط گیر اولیه به سختی خشک می شد اما با تغییراتی که در فرمول آن صورت گرفت نمونه های بعدی کیفیت بهتری داشت. مواد تشکیل دهنده لاک غلط گیر از ترکیب دو ماده شیمیایی به نام دی اکسید تیتانیوم و چربی سبک تهیه می شود، رزین و رنگدانه نیز به آن اضافه می شود تا رنگ سفید غلط گیر به دست بیاید.

2 3
خانم بتی نسمیت گراهام مخترع لاک غلط گیر

انواع غلط گیر

غلط گیرها به سه دسته مختلف تقسیم می شوند:
1- غلط گیر نواری
این نمونه از غلط گیرها مانند یک نوار ساده یا شکل دار روی اشتباهات و ایرادات نوشتاری را می پوشاند. این نوع لاک ها معمولا دارای طول نوار 8 متر با عرض 5 میلیمتر می باشد و جنس بدنه آن از پلاستیک و در رنگهای متفاوت می باشد.

غلط گیر نواری کیکو مدل K-820
غلط گیر نواری کیکو

2- غلط گیر فرچه ای
این نوع بسیار شبیه لاک ناخن است و به صورت یک فرچه روی نوشته کشیده می شود، که به علت استفاده سخت، کثیف کردن کاغذ، دیر خشک شدن و.. کاربرد آن کمتر از نمونه های دیگر می باشد.

3- غلط گیر قلمی
این نمونه از غلط گیرها شبیه خودکار هستند و با فشار روی کاغذ و نوشته ها را می پوشانند و مرسوم ترین نوع غلط گیر می باشند. این نوع غلط گیر ها معمولا در دو سایز با حجم مایع 6 و 12 میلی لیتر موجود می باشد. بهترین قابلیت آن خشک شدن سریع و پوشش دهی مطلوب آن می باشد و از نمونه های پر مصرف غلط گیر می باشد.

غلط گیر قلمی پارسی کار
غلط گیر قلمی پارسی کار

تنوع غلط گیرها آنقدر زیاد است که شما می توانید برای انواع کارهایی که در ذهن دارید از آن استفاده کنید. مهمترین نکته در استفاده و خرید انواع نمونه ها باید به کاربردی که از آن انتظار دارید توجه کنید و مهمتر از همه کیفیت را در نظر بگیرید.

نکات مهم در خرید غلط گیر

برای اینکه یک غلط گیر مناسب و کاربردی داشته باشیم باید به جزئیات مهمی توجه کنیم از جمله:
1-    نمونه انتخاب شده از غلط گیر سریع خشک شود.
2-    مایع آن غلیظ باشد.
3-    پوشانندگی خوبی داشته باشد.
4-    کار با آن راحت باشد.
5-    طراحی مناسب و ارگونومیک داشته باشد.
6-    کیفیت مناسب داشته باشد.
7-    قیمت آن مقرون به صرفه باشد.
8-    با توجه به کاربرد و محل استفاده آن را خریداری کنید.
9-    بوی بود و زننده ای نداشته باشد.
10-    پس از تا شدن کاغذ لاک های روی سطح خرد نشود.
11-    امکان نوشتن دوباره روی سطح لاک شده وجود داشته باشد.
12-    سطح لاک شده صاف باشد و نوشته لاک شده مشخص نباشد.
در هنگام استفاده از غلط گیر به این نکته توجه داشته باشید که نباید از هر نمونه ای که باشند را در معرض نور خورشید و رطوبت بالا قرار دهید. چون کیفیت خود را از دست می دهد. طول عمر یک نمونه با کیفیت می تواند تا 5 سال هم باشد.

نکاتی در مورد پاک کردن غلط گیر از روی سطوح مختلف

در کنار استفاده های فراوانی که از این ترکیب پرکاربرد می شود، گاهی اوقات ریختن آن روی سطوح مختلف مشکل ساز می شود.پاک شدن آن از روی سطح های دیگری غیر از کاغذ به حلال بودن یا نبودن این ترکیب بستگی دارد. اگر غلط گیر حلال در آب باشد با اضافه کردن کمی آب پاک می شود؛ اما برای نمونه هایی که حلال در آب نیستند باید پس از خشک شدن ترکیب اقدام به استفاده از حلال های آلی برای پاک کردن آن کنیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.