دنیای جذاب کاغذ و مقوا

کاغذ و مقوا

دنیای جذاب کاغذ و مقوا

کاغذ و مقوا، مسلما هیچ کاری نیست که در آن نیاز به کاغذ و مقوا نباشد. از اولین روزی که پاپیروس توسط مصریان باستان تهیه شد تا زمان حال تغییرات گسترده ای در کیفیت و کاربرد کاغذ بوجود آمده است. حتی این تغییرات در منابع تولید کاغذ و مقوا نیز تاثیرگذار بوده است.

مصریان باستان از نی های کنار نیل اولین نمونه از کاغذ را تهیه کردند. اما شکل اولیه کاغذهای امروزی در سال 105 میلادی در چین توسط فردی به نام تسای لون و شاگردش تهیه شد. تسایی با خیساندن تکه های بدون استفاده از ابریشم خمیری به دست آورد که از پهن کردن و خشک کردن آن کاغذ را بوجود آمد.

سپس برای تهیه کاغذ از چوب درخت توت و خیزران استفاده کردند که کیفیت بهتر و مقاومت بیشتری داشتند. ورود کاغذ به ایران در سال 793 میلادی و پس از حمله مغول بود. ایرانیان روش تهیه و ساخت کاغذ را از تعدادی از اسیران جنگی آموختند و سپس از طریق جاده ابریشم این اختراع جدید را به اروپا رساندند. تکمیل و ترویج صنعت کاغذ سازی توسط ایرانیان انجام پذیرفت.

کاغذ از الیاف سلولزی که از گیاهان به دست می آید ساخته شده است. در مناطقی که دارای جنگل های انبوه می باشنداز خیساندن خرده های چوب خمیری را به دست می آوردند سپس این خمیر را حرارت می دادند  و خمیری شیری رنگ به دست می آوردند که برای خشک شدن آن را توری سیمی پهن می کردند و هنگامی که آب اضافی آن گرفته می شد، از بین صفحات سنگین نورد آن را عبور می دهند تا خمیری صاف و بدون چین چروک ایجاد شود.

هر چه فاصله بین  صفحات این نوردها که خمیر کاغذ از بین آنها رد می شود کمتر باشد ضخامت کاغذ نازک تر می شود. دستگاه کاغذ سازی توسط نیکولا روبر در 1798 اختراع شد و سپس توسط فورد ریتیر در سال 1803 اصلاح و تکمیل شد.

کاغذ
تهیه کاغذ توسط چینی ها

انواع کاغذ و مقوا

1- کاغذ تحریر
این نمونه از کاغذها پرکاربردترین نمونه کاغذ می باشند، در بازار انواع 70 و 80 گرم بر متر مربع، آن برای استفاده در تهیه و چاپ کتاب، سر رسید و ست های اداری کاربرد دارد.

2- کاغذ و مقوای رنگی یا الوان
این نوع از کاغذ و مقوای رنگی برای تهیه کاغذ کادو و کاغذ بسته بندی و همچنین مقواهایی که برای تهیه کاردستی و کارهای هنری کاربرد دارد استفاده می شود.

3- کاغذ خود کپی
این نوع کاغذها به کاغذهای بدون کربن معروف هستند و برای استفاده در بخش های اداری و بانک کاربرد دارند.

تحریر
کاغذ تحریر
الوان
کاغذ الوان

4- کاغذ و مقوا گلاسه

کاغذ گلاسه یکی از مرغوب ترین انواع کاغذ می باشد. کاغذ و مقوا گلاسه سطح صاف و همواری دارد که از استحکام بالایی برخوردار می باشد. در خمیر کاغذ گلاسه از نشاسته  برای ایجاد سطح صیقلی و پلاستیک برای ضد آب شدن استفاده می شود. کاغذ و مقوای گلاسه در دو نوع براق و مات تولید می شود و به شکل کاغذهای  یک رو و دورو در بازار موجود می باشد. از این نوع کاغذ برای چاپ جلد مجله، کارت ویزیت و کتابهای نفیس استفاده می شود.

گلاسه
کاغذ گلاسه

5- مقوای پشت سفید و طوسی
این نمونه از مقوا ها بازیافتی هستند و به دلیل امکان چاپ روی آنها در صنایع مختلف کاربرد دارند، وزن های یا گرماژهای متفاوتی از آنها در بازار وجود دارد که بیشتر نمونه 220 تا 250 گرمی مصرف بیشتری دارد. استفاده از این نمونه مقواها به دلیل بازیافتی بودن در بسته بندی های حساس مانند بسته بندی مواد داروئی و غذایی استفاده نمی شود.

6- کاغذ و مقوای کرافت
این نوع کاغذ و مقوا از سولفات خمیر پالپ و در رنگ های قهوه ای و سفید تولید می شوند. کاغذهای بسیار با دوامی هستند و تنوع بالایی دارند و بیشترین مصرف آنها در صنایع بسته بندی می باشد. پاکت سیمان، پوستر و کیف دستی های کاغذی از نمونه های تولید شده از این نوع کاغذ ها می باشند.

7- کاغذ روزنامه
کاغذ روزنامه از فیبرهای بازیافتی بوجود می آید و به همین دلیل کاغذهای ارزانی می باشند. این نوع کاغذ لطیف و شکننده است و از کشش سطحی و مقاومت مناسبی برخوردار است و برای چاپ روزنامه استفاده می شود. از کاغذ روزنامه برای طراحی های موقت با مداد شمعی، مداد گچی و زغالی نیز استفاده می شود.

8- کاغذ و مقوای فانتزی
این گروه از کاغذها برای بسته بندی تزیینی و کادو استفاده می شود و در رنگ ها و طرح های متنوع در بازار موجود می باشد.

9 کاغذ کاهی
خمیر کاغذ به‌کاررفته در کاغذ های کاهی باعث ایجاد خاصیت و کیفیت  ماتی در کاغذ کاهی و امکان چاپ در آنها می شود. مواد شیمیایی به‌کاررفته در این کاغذ ها باعث می‌شود استحکام این کاغذ ها بیشتر شود و درهنگام تولید کاغذ در دستگاه کاغذ صدمه نمی بیند و سالم می مانند. کاغذ کاهی با داشتن وزن 40 تا 65 گرم بر مترمربع جزو کاغذ های بسیار ارزان‌قیمت محسوب می‌شوند.

دوام این کاغذ ها بسیار بالا است و قابلیت چاپ در چهار رنگ را دارند . می توانیم در تهیه روزنامه، تبلیغات و تولیدهای انبوه انتشارات از آنها استفاده کرد.  از کاغذ های کاهی می‌توان برای پر کردن جعبه ها، برای حمل‌ونقل لوازم شکستنی، کاغذ سینی و کاغذی که در رستوران‌ها روی سینی و زیر غذا می‌گذارند استفاده کرد، کاغذ کاهی در انواع بسته بندی ها موجود می باشد.

کاغذ و مقوا از پرکاربردترین لوازم التحریر، نوشت افزار  مورد استفاده در بین تمامی افراد در تمامی مشاغل می باشد. نوع کاربرد و کیفیت موادی که در تهیه کاغذ و مقوا به کار می رود تنوع در این لوازم التحریر، نوشت افزار را بوجود آورده است. در تهیه کاغذ و مقوا برای هر کاربردی باید ابتدا یک شناخت کلی از نوع کاغذ مورد استفاده در آن صنعت داشته باشید. نکته مهم این است که سعی کنید در استفاده از کاغذ ها دقت و توجه کافی داشته باشید و از مصرف بی رویه و بدون هدف آنها خودداری کنید. فرآیند تولید کاغذ بسیار هزینه بر است و  گاهی تاثیرات جبران ناپذیری بر طبیعت دارد.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.