سرنوشت پاک کن از دیروز تا امروز!

سرنوشت پاک کن

برای این که در خصوص پاکن ها بندانیم ابتدا باید اندکی در خصوص مداد اطلاعات کسب کنیم ، ظاهراً ابتدایی ترین مدادها stylus نام داشتند، در رم باستان با یک میله ظریف سربی به نام stylus بر روی پاپیروس می نوشتند و از آنجا که سرب فلز نرمی است علامت کمرنگ و البته خوانایی از خود به جای می گذاشت. پس از گذشت سالها معدن بزرگی از گرافیت در انگلستان کشف شد و مردم متوجه شدند که گرافیت اثری تیره تر از سرب دارد و سمی هم نیست، پس شروع به استفاده از گرافیت به عنوان مداد کردند. مدادهای گرافیتی مانند stylus به کار می رفتند با این تفاوت که پوششی برای تمیز ماندن دست و جلوگیری از آسیب به گرافیت داشتند.

قدیمی ترین مداد جهان

گسترش استفاده از مدادهای گرافیتی به این دلیل که از قلم و مرکب راحت تر بود نیاز به وسیله ای برای پاک کردن اشتباهات را ایجاب کرد. برخی از مردم از سنگ و ماسه یا پارچه مرطوب استفاده می کردند که سطح کاغذ را می خراشید.
بعدها مردم از خمیر نان یا موم برای پاک کردن نوشته استفاده می کردند که اکنون هم برخی از هنرمندانی که با ذغال یا پاستل نقاشی می کنند برای کمرنگ کردن اثرات آنها استفاده می کنند. تا اینکه پس از گذشت مدتها در سال 1770 میلادی یک مهندس انگلیسی به نام ادوارد نایرن به اشتباه از یک قطعه لاستیک طبیعی به جای نان برای پاک کردن استفاده کرد و متوجه شد که این قطعه خیلی بهتر از خمیر نان عمل می کند. او شروع به فروش لاستیک کرد. اما این نوع پاک کن به خوبی عمل نمی کرد و بوی بدی میداد. در همان زمان ها جوزف پریستلی خواص پاک کردن لاستیک را کشف کرده بود اما توسعه و فروش اولین پاک کننده لاستیکی با ادوارد نایرن بود.
راه حل این مشکل در سال 1839 کشف شد، زمانی که چارلز گودیر مخترع روش فرآیند پخت لاستیک با حرارت زیاد را اختراع کرد. این فرآیند لاستیک را با دوام تر کرده و برای استفاده خانگی مناسب نمود. در 30 مارس سال 1858 هیمن لیپمن امتیاز انحصاری ضمیمه پاک کن به انتهای مداد را به دست آورد که امروزه بسیار رایج و متداول است.
اما امروزه طریقه ساخت پاک کن ها به گونه ای دیگر است. ماده اصلی تشکیل دهنده پاک کن ها لاستیک سینتتیک (مصنوعی) است اما پاک کن های گران قیمت تر از ماده ونیل استفاده می کنند که باعث کیفیت بهتر پاک کن و رنگ سفید آن می شود.
اولین مداد پاک کن دار در سال 1872 تولید و در بازار عرضه شد، در ابتدا بسیاری با تولید و فروش مداد پاک کن دار در مدارس و به دانش آموزان مخالف بودند. آنها معتقد بودند که این موضوع باعث تنبلی و بی توجهی دانش آموزان می شود اما امروزه تعداد زیادی از مدادها پاک کن دار هستند.

شرکت های تولید پاکن بعد از مدتی به سمت تولید پاکن هایی با کاربرد خاص رفتند که یکی از پاکن ها، پاک کن مخصوص سیاه قلم ، نقاشی چهره، مداد رنگی است در این پاک کن ها از پلاستیک Rubber و Vinyl که با کمی شن مخلوط شده بود، استفاده میشد. این پاک کن ها، قدرت پاک کنندگی شدیدی داشتند، اما ایراد اصلی آن ها در سیاه قلم و نقاشی این بود که به بافت کاغذ آسیب میزدند ولی شرکت های تولید کننده وسایل طراحی و نقاشی تمرکز بیشتری بر تولید پاک کن مخصوص سیاه قلم، نقاشی و مداد رنگی، قرار دادند تا دایره مشتری های راضی هنرمند خود را گسترش دهند.

سیاه قلم
حال اینکه امروزه پاک کن هایی با انواع مختلف و شکل های فانتزی و جذاب تولید و عرضه شده است که در مقاله ای دیگر به آن خواهیم پرداخت.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.