مداد تراش در گذر زمان

مداد تراش در گذر زمان

برای این که در خصوص تاریخچه مداد تراش صحبت کنیم ابتدا باید اندکی در خصوص مداد اطلاعات کسب کنیم ، ظاهراً ابتدایی ترین مدادها stylus نام داشتند، در رم باستان با یک میله ظریف سربی به نام stylus بر روی پاپیروس می نوشتند و از آنجا که سرب فلز نرمی است علامت کمرنگ و البته خوانایی از خود به جای می گذاشت. پس از گذشت سالها معدن بزرگی از گرافیت در انگلستان کشف شد و مردم متوجه شدند که گرافیت اثری تیره تر از سرب دارد و سمی هم نیست، پس شروع به استفاده از گرافیت به عنوان مداد کردند. مدادهای گرافیتی مانند stylus به کار می رفتند با این تفاوت که پوششی برای تمیز ماندن دست و جلوگیری از آسیب به گرافیت داشتند. پس از جایگزین شدن گرافیت به جای سرب و قرار دادن پوشش چوبی برای مدادها و قبل از اختراع تراش، از چاقو برای تیز کردن و تراشیدن مداد استفاده می کردند چرا که مداد پس از مدتی استفاده کُند و نوک آن کوتاه می شود، بنابراین باید با وسیله ای پوشش و نوک مداد را تراشید تا تیز شود. بعضی از انواع مدادها (مثل مداد نجاری) هنوز هم به وسیله چاقو تراشیده و تیز می شوند زیرا صاف هستند و نمی توان آنها را با حرکت چرخشی تراشید.

ترین مداد جهان

اولین تراش ها
در سال 1828، برنارد لاسیمون، ریاضیدان فرانسوی، اولین مداد تراش را ثبت کرد. این تراش دارای ورقه ای فلزی بوده که به صورت 90 درجه در یک بلوک چوبی قرار داشت و لبه های نوک مداد را تیز می کرد. این روش سریعتر یا ساده تر از تیز کردن مداد با یک چاقو نبود، بنابراین محبوبیت نداشت.
همچنین شخص دیگری از فرانسه به نام Thierry des Estivaux، این طرح را بهبود داد و تراشی تولید کرد که دارای یک تیغه در مخزن مخروطی شکل بود (به شکل تراش های دستی امروزی) و آن را یک تراش منشور نامیدند اما ایراد این تراش این بود که قابل حمل نبود. پس از سالها با استفاده از تیغه کوچکتر سطح مخروطی زیرین نیز کوچک و قابل حمل شد. بهبود بعدی از طرف مردی به نام والتر فاستر بود. او طرح Estivaux را برای تولید انبوه بهبود داد.
تراش اولیه

مداد تراش دیگری در سال 1896 اختراع شد. این تراش دو دیسک فرز کاری داشت که در اطراف محور مربوطه چرخانده شده بودند، در حالی که محورهای دیگری اطراف نوک مداد می چرخیدند. این سیستم دارای دسته محور بوده که با چرخاندن آن مداد تراشیده می شد و کم کم این تراش ها بهبود یافتند تا اینکه امروزه به شکل تراش های رومیزی درآمدند.

تراش اولیه1
اولین تراش های الکتریکی در سال 1910 تولید شده، اما تا سال 1940 به دست مصرف کننده نرسید. از آن به بعد مداد تراش ها تغییرات زیادی نداشتند ولی همه یک وظیفه را دنبال می کردند!

مداد تراش ها در عصر ما تغییرات زیادی داشته اند ولی هنوز تراش های سنتی متداول هستند ، همان مداد تراش هایی که دارای یک تیغه در مخزن مخروطی شکل هستند و احتمالا همه در دوران تحصیل از آنها استفاده کرده ایم. توصیه می کنیم برای این که با انواع مداد تراش ها بیشتر آشنا شوید مقاله “نوع نیاز ، معیار انتخاب مداد تراش” را مطالعه کنید.

نوع نیاز، معیار انتخاب مداد تراش

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.