چسب حرارتی، چسب همه کاره

چسب حرارتی، چسب همه کاره

چسب حرارتی، چسب همه کاره

از اولین نمونه های تولید شده چسب تاکنون تغییرات زیادی در شکل و کاربرد این ماده مفید بوجود آمده است. شرایط استفاده متفاوت باعث شد تا شکلهای متفاوتی از چسب بوجود بیاید. یکی از دلایل بوجود آمدن چسب حرارتی نگهداری چسب برای مدت زمان طولانی تر بود.این نوع چسب کاربردهای فراوانی در بخش های مختلف کارهای روزمره ما دارد.

به چسب حرارتی چسب تفنگی نیز گفته می شود و دلیل آن استفاده از وسیله است که چسب با آن وسیله مورد استفاده قرار می گیرد و شبیه تفنگ طراحی شده است. چسب را داخل سوراخی که با توجه به قطر چسب متفاوت است قرار می دهند، در اثر حرارت چسب ذوب شده و از لوله خروجی تفنگ خارج می شود و مورد استفاده قرار می گیرد.

این چسب ها به صورت جامد می باشند و از  نوعی پلاستیک که بر پایه ماده شیمیایی اتیلن و ینیل استات است ساخته می شود. پلاستیک های جامد شفاف هستند و به شکل استوانه هایی با قطرهای 7 و 12 میلیمتری و در طول های یکسان تولید می شوند.

چسب حرارتی پس از مایع شدن به سرعت خشک می شود و به همین دلیل باید در هنگام استفاده از آن بسیار مراقب بود و سرعت عمل بخرج داد.

انرژی لازم برای ذوب کردن چسب در تفنگ مخصوص چسب حرارتی اغلب از نیروی برق شهری تامین می شود. چسب حرارتی کاربردهای زیادی دارد. نمونه های رنگی از چسب  های حرارتی موجود می باشد که بیشتر برای کارهای هنری و تزئینی مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین این ابزار در صنعت چاپ کتاب و صحافی استفاده فراوان دارد. مزایای این نوع چسب ها نسبت به انواع دیگر چسب این است که پس از استفاده ترکیبات آلی آن کاهش پیدا می کند و یا کاملا از بین می رود، اما قدرت چسبندگی خود را به خوبی حفظ می کند.

چسب تفنگی
دستگاه چسب تفنگی و چسب مخصوص آن

کاربرد های چسب حرارتی

  • چسباندن قطعات کاغذ و مقوا به یکدیگر
  • چسباندن قطعات پلاستیکی
  • استفاده برای درزگیری و عایق بندی 
  • محکم کردن و چسباندن قطعات شکسته شده اجسام مختلف
  • استفاده به عنوان ضربه گیر (پوشاندن سطح هایی که ممکن است دچار ضربه شوند)
  • استفاده در تزیینات و کارهای خلاقانه
    یکی از استفاده های خاص چسب حرارتی در هنرها و صنایع دستی می باشد.کافی است که سروکار شما با هنرهایی مانند گلسازی، تزیینات پارچه باشد. این چسب ها را می توانید بدون اینکه نگران کثیف کاری روی سطح کار خود باشید استفاده کنید. از مزیت های استفاده از این چسب در حین کارهای هنری این است که پس از خشک شدن چسب می توانید قسمت های اضافی را از روی سطح پاک کنید بدون اینکه اثری از آن باقی بماند.
  • چسباندن فلزات به یکدیگر
  • چسباندن چوب
  • استفاده در صنعت صحافی
  • و استفاده های بسیار زیاد در صنایع مختلف مانند کیف و چمدان سازی، خودرو سازی و…
خلاقیت با چسب حرارتی
842415_696

روش کار با چسب حرارتی

روش کار با تفنگ چسب حرارتی بسیار راحت است. پس از وارد کردن چسب داخل محفظه چسب و روشن کردن دستگاه با اتصال به برق، حرارت ایجاد شده از سمت جریان برق باعث ذوب شدن چسب و خروج آن از نازل دستگاه می شود. قطر سوراخ دستگاه نشان دهنده قطر چسبی است که می توانید برای آن استفاده کنید.پس از ذوب شدن چسب با فشار پدال دستگاه چسب از سوراخ تفنگ بیرون می آید و آماده استفاده می باشد.چسب حرارتی در دمای 65 تا 180 درجه سانتیگراد ذوب می شود. مراقب باشید که کیفیت دستگاه استاندارد باشد. در غیر اینصورت پس از مدتی حرارت ایجاد شده در دستگاه باعث از بین رفتن بخش های مختلف شده و تفنگ چسب حرارتی کاربرد خود را از دست می دهد.

حرارتی درون
درون دستگاه چسب حرارتی

مزایای استفاده از چسب حرارتی

1- سهولت در استفاده از تفنگ چسب حرارتی
2- ایمنی بالا در کار با این وسایل
3- قدرت چسبندگی بالا برای چسباندن تمامی اجسام
4- عایق مناسب برای آب
به دلیل عایق بندی مناسب برای پوشاندن درزها در بخش های خارجی بسیاری از دستگاه ها استفاده می شود.
5- مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش
6- قیمت مناسب نسبت به دیگر نمونه چسب ها
7- به راحتی فاسد نمی شوند و برای مدت زمان زیادی قابل استفاده می باشند.
8- اگر به طور مداوم تفنگ آن تمیز شود برای مدت زمان طولانی می توانید از آن استفاده کنید.
9- تنوع در طراحی برای استفاده در مکان های مختلف با کاربردهای مختلف

نکات مهم در خرید چسب حرارتی

برای خرید چسب حرارتی باید مانند هر وسیله دیگری به نکاتی توجه کرد :
1- کیفیت و ایمنی در لوازم برقی بسیار مهم است لذا حتما نمونه با کیفیت را خریداری کنید.
تفنگ چسب حرارتی باید به گونه ای باید باشد که در اثر حرارت کیفیت خود را از دست ندهد و طول عمر مناسبی داشته باشد.
2- از نمونه هایی استفاده کنید که استاندارد در آنها رعایت شده باشد.
استاندارد نبودن تفنگ چسب ها باعث می شود پس از چند بار استفاده و در اثر حرارت کارایی خود را از دست بدهند و قطعات مهم آن ذوب یا خراب شود همچنین نمونه های استاندار از ایمنی بالاتری برخورداند.
3- بر اساس کاربرد و میزان کاری که از دستگاه و تفنگ چسب حرارتی انتظار دارید اقدام به خرید نمائید ، چسب های بزرگتر برای سری کاری و چسب های کوچکتر برای ظریف کاری مناسب ترند.
4- با توجه به میزان و نحوه مصرف خود خریداری کنید اگر به طور مداوم از تفنگ چسب حرارتی استفاده می کنید دستگاهی با توان حرارتی بالاتر خریداری نمائید.

5- به قطر چسب توجه کنید.
چسب ها در دو قطر کوچک و بزرگ موجود می باشند، همان طور که گفتیم چسب هایی با قطر بزرگ مناسب سری کاری و چسب های قطر کوچک مناسب ظریف کاری هستند البته اگر استفاده شما از چسب زیاد نیست بهتر است از نمونه هایی که قطر کمتری دارند استفاده کنید. چسب های با قطر بزرگتر برای استفاده های صنعتی کاربرد زیادی دارند.
6- توان حرارتی و برق مصرفی دستگاه چسب حرارتی را در نظر بگیرید.
همان طور که قبلا نیز گفته شد اگر به صورت مداوم از چسب حرارتی استفاده نمی کنید خرید دستگاه هایی با توان حرارتی بالا از نظر قیمت خود دستگاه و هزینه برق مصرفی توجیه اقتصادی ندارد.

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.