کاربردهای خاص و ویژه زونکن

کاربردهای خاص و ویژه زونکن

کاربردهای خاص و ویژه زونکن

 وقتی پای نگهداری  و حفظ اسناد و مدارک مهم یا نظم دادن به کاغذهای گزارشات شخصی، کاری و حتی تکالیف بچه ها پیش می آید، نیاز به لوازمی که به کمک کند تا این نظم برقرار شود احساس می شود. زونکن به دلیل توانایی نگهداری بخش بزرگی از کاغذهای بایگانی خیلی زود راه خود را در بین لوازم التحریر اداری باز کرد اما ایده اولیه ساخت زونکن از کجا بوجود آمد؟ تولد این محصول در سال 1886 در شهر بن آلمان به دست مخترع آلمانی فردریک زونکن صورت پذیرفت. پس از آن در گذر زمان نمونه های متفاوتی از این اختراع برای نگهداری حجم های متفاوت از برگ ها و بایگانی  آنها تولید شد، در حقیقت زونکن پوشه  بزرگی است که می تواند از جنس مقوا، چوب و پلاستیک می باشد.

دلایل استفاده از زونکن را  می توان این دانست که :
1- نگهداری از کاغذ و جلوگیری از آسیب رسیدن به آن
2- قابلیت استفاده در فضا و مکان های متفاوت
3- نظم و ترتیب دادن به اسناد و مدارک
4- دسترسی راحت تر به اسناد و مدارک داخل آن
5- قابلیت استفاده به عنوان کیف سی دی
سی دی و فیلم ها بسیار حساس هستند و همیشه تعدادزیاد آنها باعث می شود که کیف های سی دی جای کافی برای آنها نداشته باشد.یکی از استفاده های زونکن جایگزین شدن آن به جای کیف سی دی می باشد.
6- نگهداری جزوات
7- جایگزین مناسبی برای آلبوم عکس

نمونه های متفاوت از زونکن
نمونه های متفاوت از زونکن

در هنگام خرید زونکن به چه نکاتی باید توجه کرد؟

زونکن ها نیز مانند هر وسیله دیگری باید بجا و درست انتخاب شوند تا به کاربردی که از آنها انتظار داریم دست پیدا کنیم. چند مورد از مهمترین نکاتی که در هنگام خرید زونکن باید به آن توجه کرد در اختیار شما قرار می گیرد:
1- جنس بدنه
مواد اولیه ای که برای زونکن استفاده می شود باید کیفیت مناسبی داشته باشد تا طول عمر آن نیز بالا رود.به طور کلی جنس زونکن ها از مقوا، پلاستیک، چوب، چرم و ورنی می باشد که زونکن های مقوایی و پلاستیکی دارای محبوبیت بیشتری می باشد.
– زونکن مقوایی
این نوع از محصولات از چنس مقوای چند لایه که با سلفون پوشانده شده اند تهیه می شود و به دلیل اینکه می توان روی آنها کار چاپ هم انجام داد کاربرد تبلیغاتی نیز دارد.
-زونکن پلاستیکی
جنس این نمونه از پی پروپیلن می باشد.و در مقابل فشار، حرارت و ضربه مقاومت مناسبی دارد.
2- سایز زونکن
محل استفاده از زونکن سایز آن را مشخص می کند. دلیل استفاده از سایز مناسب برای این است که لبه اوراق و برگه ها از زونکن بیرون نیاید و آسیب نبیند. به طور کلی سایز استاندارد زونکن شامل A4 ,A3 ,B5 ,A5 می باشد.

زونکن بهترین وسیله برای بایگانی و نظم
زونکن بهترین وسیله برای بایگانی و نظم

3- ظرفیت زونکن
ظرفیت نگهداری با توجه به تعداد کاغذها تقسیم بندی شده است برای مثال:
• 2 سانتی متر، گنجایش 150 برگه را دارد
• 4 سانتی متر، گنجایش 300 برگه را دارد
• 6 سانتی متر، گنجایش 450 برگه را دارد
• 8 سانتی متر، گنجایش 600 برگه را دارد

4-قفل زونکن
قفل زونکن فلزی است و دوام بالایی دارد.از جنس مقاوم و ضود زنگ می باشد که در جنس های مرغوب آن این بخش از استیل یا فلز آبکاری با نیکل می باشد.اگر کیفیت این بخش مناسب نباشد پس از گذشت زمان قفل آن هرز می شود و درست بسته نمی شود.

44
قفل زونکن

5- شکل حلقه های زونکن

حلقه های قفل زونکن برای راحتی قرار گرفتن برگه ها به شکل های مختلف طراحی شده است جنس این حلقه ها از فلز آبکاری و استیل می باشد :

  • حلقه o شکل

این حلقه ها برای زونکن هایی که کمتر از 3 سانت ضخامت یا عطف دارند مناسب می باشد

  • حلقه D شکل
  • حلقه قوسی

از مشخصات حلقه های قوسی اینست که کمک می کند تا برگه ها به راحتی در زونکن جابه جا شوند و حجم برگه هایی که در زونکن هایی با این حلقه ها قرار داده می شود بیشتر می باشد.

6-لبه زونکن
چون زونکن ها به شکل ایستاده استفاده می شوند به مرور زمان و در اثر استفاده های مداوم لبه های پائینی دچار خرابی و فرسودگی می شود.برای اینکار یک نوار فلزی ضد زنگ پایین زونکن قرار می دهند. برای زونکن های مقوایی قرار دادن این نوار فلزی لازم است.

55
زونکن با لبه فلزی

7-استفاده از اصول ارگونومی
علم ارگونومی با در نظر گرفتن استانداردهای که برای کار برای انسانها لازم است به طراحی تجهیزات و وسایل اداری می پردازد. یعنی محیط و لوازم کار باید طوری شود که سلامت افراد در خطر نباشد. برای مثال لبه های جلد زونکن بهش کلی نباشد که موجب خراش یا بریدگی روی دست شوند.

سایز های متفاوت زونکن
سایز های متفاوت زونکن

تفاوت های مهم زونکن با کلاسور

کلاسور در بسیاری از کشورها یکی از انواع زونکن به حساب می آید. اما در ایران دو محصول متفاوت در نظر گرفته می شود. تفاوت های این دو محصول در جزئیاتی از جمله:
1-    تعداد و شکل ظاهری حلقه های داخل آنها
2-    تعداد حلقه های داخل کلاسور بیشتر از زونکن است
3-    باز و بسته شدن قفل ها در این دو نمونه با یکدیگر متفاوت می باشد
4-    در زونکن یک حلقه انگشتی برای جابه جایی راحتتر در نظر گرفته شده است در حالیکه کلاسور از این مورد بی بهره است
5-    کاربرد کلاسور و زونکن متفاوت است.البته می توانیم از کلاسور نیز به عنوان ابزار بایگانی استفاده کنیم
6-    جنس و ابعاد این محصولات با یکدیگر متفاوت است
زونکن به دلیل کاربردی که برای بایگانی دارد از جنس ضخیم تری ساخته می شود تا کمتر آسیب ببیند، اما کلاسور برای استفاده های معمول ساخته شده و مقاومت چندانی ندارد.ابعاد زونکن از کلاسور بزرگتر است چون باید تعداد بیشتری کاغذ در آن قرار بگیرد.

لوازم اداری

مشاهده همه
دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.