بازی و کودک، افزایش توانایی

1 min 3

بازی و کودک، افزایش توانایی

بازی و کودک، بازی ها دنیایی هستند که علاوه بر سرگرمی به انسان کمک می کند تا با چالش های زندگی مواجه شود. تاثیر مهمی که بازی در زندگی افراد می گذارد آن قدر مهم است که گاهی به آن به عنوان یک ابزار و وسیله درمانی نگاه می کنند.

بازی و کودک و تاثیراتی که استفاده مناسب از بازی های در پرورش و رشد ذهن کودکان می گذارد آنقدر قابل لمس است که شما می توانید در مراحل مختلف رشد اثرات آن را مشاهد نمائید. برای مثال بازی های فکری باعث افزایش هوش فضایی و هوش ریاضی کودکان می شوند و به آنها کمک می کنند تا به مهارت های محیطی و موفقیت در انجام آنها در آینده دست پیدا کنند.

دلیل علمی تاثیر بازی بر روی ذهن کودکان و افراد را می توانیم اینطور توضیح دهیم که مغز در هنگام  بازی دوپامین ترشح می کند، که باعث ایجاد حس رضایت در فرد می شود.

برای درک بهتر ارتباط بازی و کودک باید شناخت درستی از بازی ها و استفاده از آنها در زمان مناسب خود داشته باشیم. در ارتباط بین بازی و کودک رسیدن به هدف در اولویت کار نیست بلکه آشنایی با مسیر روبرو شدن با چالش ها و انجام آن توسط کودکان مورد نظر می باشد. در ارتباط با شناخت رابطه مهم بین بازی و کودک باید به دو نکته مهم توجه کرد:

1- دسته بندی بازی ها به چگونه است؟

2- چه بازی هایی در چه زمانی باید در اختیار کودکان قرار بگیرد؟

Uygulamal Davran Analizi min
بازی و کودک

نمونه های متنوع از بازی های مناسب کودکان

1- بازی های حسی و حرکتی

این نمونه از بازی ها مناسب سنین نوزادی تا 18 ماهگی هستند. از این بازی ها برای افزایش توانایی های حسی و حرکتی کودک استفاده می شود. قطعات بازی های مخصوص این سن بزرگتر هستند. مکعب های خانه سازی، دومینوهای شکل و بازی حلقه مخصوص کودکان این سنین می باشد.

بازی و کودک
بازی های حسی و حرکتی

2- بازی های دو بعدی
پازل های با قطعات زیاد از جمله بازی های مناسب سن 18 ماهگی تا چهار سالگی می باشند.

3- بازی های سه بعدی
تجسم فضایی در کودکان از سنین چهار سالگی شکل می گیرد و بازیهایی که  توانایی حجم سازی و تجسم فضایی را در کودکان تقویت کنند بسیار مناسب این سنین می باشند. انواع خانه سازی و سازه سازی و رباتیک بازی های مناسب این سنین می باشند.

4- بازی های خلاقیتی
این بازی ها به کودکان اجازه می دهند تا در نوع بازی دخل و تصرف داشته باشند و باعث افزایش خلاقیت و هوش انتقادی کودک می شود.

5- بازی تحلیلی
افزایش استقلال و دقت و تمرکز از مزایای این نمونه از بازی ها در کودکان می باشد. نمونه های از این بازی ها مکعب کیوبیس و بازی رنگ چین می باشد.

6- بازی های سرعت عمل
از سن 5 سال به بالا کودکان نیاز به بازی هایی دارند که سرعت عمل آنها را بالا ببرد.افزایش سرعت عمل تاثیر زیادی بر تصمیم گیری کودک دارد. بازی هایی مانند بازی فکری تیز بین و دست چین از نمونه های مناسب برای افزایش سرعت عمل در کودکان می باشند.

7- بازیهای استراتژیک و ادراکی
بسیاری از بازی ها کمک می کنند تا قوه تخیل کودکان رشد زیادی پیدا کند  و در کنار آنها کودک به حل معما بپردازد. این بازی ها از سنین 8 سال به بالا مناسب کودکان می باشند. بازی شطرنج، کریدور و گمانه نمونه های مناسب برای این سنین می باشند.

نکات مهم که در ارتباط بین بازی و کودک وجود دارد

مواردی که باعث می شود تا اهمیت بازی در پرورش خلاقیت کودکان موثر باشد:

– رشد و تقویت قدرت تجزیه و تحلیل

– تقویت سرعت تفکر و تحلیل

– گسترش تفکر انتقادی کودک

– جوان ماندن سلول های مغز و تاثیر در بزرگسالی

– کمک به رشد اجتماعی کودکان

– کاهش انزوا

– کاهش استرس در کودکان

– تقویت هوش

– در کنار سرگرمی برای کودکان بخش لذت بخشی آن نیز در نظر گرفته می شود

– گسترش روح خلاقیت و نوآوری  در کودکان

– افزایش قدرت تصویر سازی

– کمک به برطرف کردن مشکلات در کودکان با بیماری های خاص و دارای معلولیت

اهمیت توجه به بازی به اندازه ای مهم است که شرکت های بزرگی در دنیا اقدام به تولید اختصاصی بازی برای کودکان نموده اند. کودکان در بازی ها انفرادی و گروهی به شناخت نقاط قوت و ضعف خود دست پیدا می کنند و بسیاری از مشکلات آنها با شناسایی شرایط آنها در هنگام بازی قابل حل و بررسی می باشد.

نمونه های از بازی های مناسب کودکان در سنین مختلف

1- بازی های مونته سوری
این نوع از بازی ها بر اساس فعالیت ها و علاقمندی های کودکان طراحی شده است و در عین سادگی کمک فراوانی به رشد و هماهنگی کودکان می کند. این بازی ها برای یادگیری بیشتر و تحریک کودکان به استفاده از حواس پنجگانه شکل گرفته است. برای مثال نمونه هایی از بازی های مونته سوری شامل موارد زیر می باشد:
 – شستن اسباب بازی ها
 – مهارت چکش کاری
 – مهارت دوختن
 – نخ کردن مهره ها
 – شناساندن ابزار کار شغل های مختلف به کودکان
 – آشنایی با وسایل نقلیه
 – بازی های ریاضی و شمارش اعداد
2- بازی های فکری متفاوت با توجه به سن کودکان
3- انواع پازل
4- بازی های برج سازی

نکات مهمی در خرید بازی برای کودکان باید به آن توجه کرد

1- به سن کودک در خرید بازی توجه شود، بازی های نامناسب سن کودک می تواند باعث سرخوردگی، بی حوصلگی و مخاطرات ایمنی شود.

2- کیفیت اسباب بازی از نظر جنس مناسب باشد، اسباب بازی باید از مواد نو و غیر بازیافتی باشد ، همچنین اسباب بازی هایی که زود خراب می شوند هم بر روحیه کودک تاثیر می گذارند هم اقتصادی نیستند.
3- از خرید بازی هایی که مربوط به سنین بالاتر  از سن کودک می باشند خودداری کنید چرا که اگر کودک نتواند با از اسباب بازی استفاده کند دچار کاهش اعتماد به نفس خواهد شد.
4- متناسب با وضعیت جسمی و ذهنی  کودک بازی را خریداری کنید.
5- نیازها و علایق کودک را در خرید بازی مورد توجه قرار دهید.

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  1. مهدی گفت:

    سلام
    از مطلب خوبی که منتشر کردید ممنونم

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.