خودنویس و دنیای شگفت انگیز لوازم التحریر

خودنویس و دنیای شگفت انگیز لوازم التحریر

یکی از راههای نوشتن در گذشته استفاده از قلم و جوهر برای نگارش متن ها بود. برای اینکار در فواصل زمانی کوتاه قلم ها که از جنس پر یا چوب های نی بودند در داخل جوهر زده می شود و سپس کار نوشتن انجام می شد. شرایط سخت نوشتن به این روش باعث شد تا جرقه ساخت اولین خودنویس ها در ذهن بشر روشن شود.از زمان ساخت اولین نمونه خودنویس تا به حال تغییرات زیادی در شکل و ظاهر آن صورت گرفته است.خودنویس نیز از جمله لوازم التحریری می باشد که در طول زمان پیشرفت خود قصه های متفاوتی برای بیان داشته است. تاریخچه ساخت خودنویس به اندازه خود آن شگفت انگیز و جذاب می باشد.جنس بدنه می تواند از پلاستیک فشرده، چوب ، استیل و یا آبکاری شده باشد. در نمونه های لوکس و خاص آن علاوه بر طراحی نقش های زیبا، شرکت های تولید کننده اقدام به آبکاری با آن با طلا می نمایند. مقاومت و ماندگاری این نمونه ها بسیار بالاست و بیشتر برای هدیه دادن به افراد خاص یا قرار گرفتن در کلکسیون های ثروتمندان می باشد.

تاریخچه تولد خودنویس

اولین نمونه از خودنویس به وسیله عباس ابن فرناس طراحی شد.اما اولین شخصی که به شکل خاص و برای رهایی از دردسر استفاده از جوهر و قلم برای نوشتن اقدام به استفاده از نمونه اولیه خودنویس کرد خلیفه مصری معاذ المعز بود.نیاز او به قلمی که بتواند جوهر را در خود نگه دارد مخترعان سال 953 میلادی را به تولید نمونه جدیدی از لوازم نوشتن و شکلی جدیدتر نسبت به مدل عباس ابن فرناس کرد. در سال 1636 مخترع آلمانی به نام دنیل شوانتر با استفاده از دو پر و یک چوب پنبه کوچک طرح جدیدتری از این لوازم التحریر ارائه دارد. در سال 1827 یک دانش آموز رومانیائی نمونه دیگری از خودنویس را ثبت اختراع کرد که با مدل های امروزی آن تفاوت زیادی دارد. در سال 1870 یک کانادایی به نام آلونوز تی کراس نمونه ای از خودنویس را طراحی کرد که شامل قلمی با یک مخزن خالی بود که نوک آن به وسیله سیمی به جوهر درون لوله متصل بود. مسئولیت این سیم نازک این بود که جوهر را به سمت نوک خودنویس هدایت کند.در همان سالها این طرح به تولید انبوه رسید اما مشابه ترین شکل خودنویس توسط پلیکان در سال 1925 از ترکیب اختراع دو مخترع کروات و مجارستانی به بازار عرضه شد.پس از جنگ جهانی دوم رقابت بر سر تولید نمونه های جدید از این نوشت افزار به اندازه ای بود که باعث بوجود آمدن نمونه های متفاوتی از این لوازم التحریر شد.

خودنویس در گذر زمان
خودنویس در گذر زمان

دلایل استفاده از خودنویس برای نوشتن

1- انعطاف پذیری
ظاهر زیبای این لوازم التحریر در کنار انعطاف پذیری آن برای نوشتن علاقه مندان زیادی را به سمت خود جلب کرده است. اکثریت افرادی که علاقه مند هستند با خط خوب متن های نامه یا نوشته خود را بنویسند از این نوشت افزار به عنوان اولین انتخاب استفاده می کنند.
2- ظاهر زیبا
3- علاقه مخاطبان به نوشتن
4- جایگزین مناسب قلم در خوشنویسی
همین چند دلیل کافی است تا شما علاقه مند به نوشتن با این شی زیبا شوید.

معتبر ترین برند های تولید کننده خودنویس

• پارکر
• یوروپن
• شیفر
• کانکلین
• استدلر
• پیر کاردین
• دیپلمات
• فابر کاستل

این ها تنها بخشی از نمونه های تولید شده و موجود در بازار می باشد که به دلیل کیفیت بالا و مناسب بیشتر از بقیه نمونه های موجود در بازار مورد توجه مخاطبان می باشد. یکی از بهترین و لوکس ترین هدایای دنیا خودنویس است. بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا که در زمینه لوازم التحریر فعالیت می کنند با تولید نمونه های خاصی از این کالا به رقابت با یکدیگر می پردازند.برای مثال شرکت یوروپن بخشی از تولیدات خود را به تاریخ ایران و دوره هخامنشی اختصاص داد و به این وسیله تولیداتی با معرفی بخشی از تاریخ و فرهنگ ایران به دوستداران این فرهنگ هدیه داده است.

4 1
نمونه ای از طرح منشور کوروش روی خودنویس

نکات مهم در هنگام خرید خودنویس

1- به کارایی آن توجه کنید
آن را برای استفاده وکار نیاز دارید یا می خواهید کلکسیونی از آن داشته باشید
2- استاندارد و ارگونومی

در صورت استفاده برای نوشتن حتما به استاندارد بودن آن برای نوشتن توجه کنید.چون اگر در طول روز بخواهید با آن بنویسید باید شکل بدنه به گونه ای باشد که باعث خستگی دست و انگشتان شما نشود
3- نوک خودنویس
این بخش به اندازه خود بدنه دارای اهمیت است .به طور کلی نوک قلم به سه نوع متفاوت تقسیم می شود:
• نوک پهن
• نوک متوسط
• نوک نازک
این تقسیم بندی برای آن است که بسیاری از افراد از این نوشت افزار به عنوان وسیله ای برای خوشنویسی استفاده می کنند و با توجه به سبک خوشنویسی نوک قلم و سایز آن اهمیت دارد.
4– سلیقه

اگر آن را به عنوان هدیه انتخاب می کنید باید با توجه به شخصیت و علاقه مندی طرف مقابل اقدام به تهیه و خرید آن نمائید.
5- جنس بدنه

بر اساس کاربرد به جنس آن نیز توجه کنید
6- نوع مخزن

کیفیت و نحوه پر کردن مخزن جوهر را مورد توجه قرار دهید
در نمونه های امروزی اکثر خودنویس ها مخزن قابل تعویض دارند ولی در بسیاری از نمونه های قدیمی یا حتی تولیدات کلاسیک مخزن جوهر توسط خود شخص پر می شود.البته قیمت این نمونه ها کمتر از نمونه هایی است که تیوپ داخل آن تعویض می شود. که این هم به انتخاب شما برمی گردد که می خواهید دستان خود را جوهری کنید یا بخش جدیدی به ضایعات محیط زیستی اضافه کنید.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.