درباره چسب شیشه ای بیشتر بدانیم.

چسب شیشه ای

درباره چسب شیشه ای بیشتر بندانیم.

چسب شیشه ای، گاهی اوقات شرایط خاصی در نگهداری و بسته بندی اشیاء پیش می آید که نیاز به ترکیب خاص و موثری است که هم کیفیت مناسب و هم کارایی مناسب داشته باشد احساس می شود در گذشته برای نگهداری و تعمیر  واتصال اشیاء از پارچه و یا رشته هایی که از گیاهان و پوست حیوانات درست می شد استفاده می کردند.

اما با ورود چسب تغییرات زیادی در دنیای اتصالات بوجود آمد. حدود 4000 سال قبل از میلاد ظروف سفالی را با موادی که از شیره و صمغ درختان به دست می آمد تعمیر می کردند. در 1500 سال قبل از میلاد مصریان از موادی که از حیوانات به دست می آوردند نوعی چسب تهیه می کردند تا برای اتصال اشیاء استفاده کنند.

پس از آن رومیان و یونانیان از تخم مرغ، مواد گیاهی و پوست و شیر موادی چسب مانند را تهیه و استفاده می کردند. اما اختراع نوار چسب و چسب شیشه ای در سال 1750 بر پایه موادی که از ماهی به دست می آمد شکل گرفت. پس از آن نمونه دیگری از نوار چسب ها در سال 1845 توسط یک جراح تهیه شد.

اما تولد چسب شیشه ای مرهون توجه خاص ریچارد گوری درو به کارهای نقاشان خودرو بود. در سال 1925  او با استفاده از یک نوار کاغذ قهوه ای که با چسب مقاومی به ضخامت 2 اینچ پوشانده شده بود اولین نوار چسب شیشه ای را اختراع کرد. در سال 1942 و در جریان جنگ جهانی دوم سربازان به نوارهای ضد آب نیاز داشتند تا بتوانند تجهیزات آسیب دیده را تعمیر کنند.با اضافه کردن پلی اتیلن به نوار چسب ها تغییرات بزرگی در تولید چسب شیشه ای بوجود آمد.

انواع چسب نواری
انواع چسب نواری

کاربردهای فراوان چسب شیشه ای به سرعت آن را به یکی از پر طرفدارترین لوازم التحریر و نوشت افزار تبدیل شود نوار چسب های شیشه ای یکی از بهترین انتخاب ها برای بسته بندی می باشند. نوار چسب شیشه ای در طول و عرض با یکدیگر متفاوت می باشند، برخی از انواع آنها برای مصارف خاص و تخصصی ساخته می شوند و قدرت چسبندگی بیشتری دارند. اما به طور کلی در دو دسته بندی قرار می گیرند:

1-    چسب شیشه ای نواری معمولی
ضخامت این نوع چسب سه سانتی متر می باشد و چسبندگی زیادی ندارند و معمولا از آنها برای چسباندن قطعات کاغذ به یکدیگر استفاده می شود.

چسب نواری شیشه ای پیتون
چسب نواری شیشه ای پیتون

2-    چسب شیشه ای نواری پهن
  این نمونه از چسب شیشه ای 5 سانتی متر و یا بیشتر عرض دارند، چسبندگی آنها بیشتر است و کاربردهای بیشتری نسبت به چسب نواری معمولی دارند.

چسب شیشه ای پهن بیسیک
چسب شیشه ای پهن بیسیک

طول های متفاوت چسب شیشه ای

  • چسب نواری 40 و 50 یارد که برای کاربردهایی مانند مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • چسب نواری 72 یاردکه برای واحدهای تولیدی کوچک استفاده می شود.
  • چسب شیشه ای 90 یارد که از نمونه های پرمصرف در صنعت می باشد.
  • چسب شیشه ای 180 و 500 یارد که برای واحدهای صنعتی بزرگ استفاده فراوان دارد و در برخی دستگاه های بسته بندی از این چسب ها استفاده می کنند.

کاربردهای مختلف چسب شیشه ای

1- چسباندن کاغذ و مقوا
2- پوشاندن سطح کتاب و وسایل
3- چسباندن موقت قطعات شکسته
4- پوشاندن قطعاتی که نمی خواهیم با سطح خارجی در تماس باشند.

از مزایای استفاده از چسب شیشه ای  می توانیم به مواردی از جمله بی رنگ بودن آن، قدرت چسبندگی مناسب آن اشاره کرد.

البته توجه داشته باشید که این چسب ها در مقابل گرد و غبار مقوام نیستند و در صورت جذب گردو غبار و آلودگی قسمت چسبنده خود کیفیت خود را از دست می دهند و دیگر قابل استفاده نیستند.

از مزایای دیگر چسب شیشه ای بی خطر بودن آن می باشد. یعنی در صورت استفاده مشکلات تنفسی و پوستی برای شما بوجود نخواهد آورد و به همین دلیل برای ساخت کاردستی توسط کودکان مناسب هستند.

نکات مهمی که در هنگام خرید نوار چسب شیشه ای باید به آن توجه کرد .

1-    چسبندگی
2-    مواد تشکیل دهنده فیلم
3-    ضخامت

ضخامت نوار چسب مورد استفاده باید با توجه به کاربردی که دارد در نظر گرفته شود. ضخامت مفید برای نوار چسب ها بین 35 تا 65 میکرون در نظر گرفته می شود.

4-     یکنواختی ضخامت در تمام نقاط نوار چسب
5-    نوع چسب مورد استفاده
6-    میزان کشش نوار چسب
7-    اثر چسب روی سطوح مورد استفاده
8-    تاریخ تولید

زمان تولید در چسب های متفاوت فرق می کند و معمولا پس از گذشت مدت زمان مشخصی باید مصرف شوند. برای اطلاع از کیفیت نوار چسب شیشه ای در هنگام خرید باید به رنگ نوار چسب  هم توجه  داشته باشید، چون نوار چسب ها پس از گذشت زمان رنگ کدرتری خواهند داشت و  خاصیت چسبندگی خود را از دست می دهند و براحتی از روی سطح کنده می شوند و یا اینکه بخش زیادی از چسب روی سطح باقی می ماند.

9-    نوع مصرف
بر اساس  نوع مصرف ضخامت چسب ها می تواند متفاوت باشد، برای مثال برای مصارف خانگی لازم نیست از چسب هایی با ضخامت زیاد استفاده کنیم اما برای مصارف صنعتی و بسته بندی نیاز است که موارد زیادی در انتخاب چسب مورد توجه قرار بگیرد.
10- به ماندگاری چسب توجه داشته باشید.

با توجه به نوع بسته بندی ارزش و حساسیت آن ما به رده های متفاوتی از چسبندگی نیاز داریم. برای مثال در صنایع غذایی نیازی نیست که از چسب های با قدرت چسبندگی بالا استفاده شود چون قرار است در مدت زمان مشخصی این موارد مورد استفاده قرار گیرد. اما گاهی محصولات خاصی مانند لوازم صوتی و تصویری و بسیاری از قطعات مهم لازم است طوری بسته بندی شوند که باز کردن آنها به راحتی انجام نشود. به همین دلیل استفاده از چسب هایی که براحتی باز نشوند بسیار مهم می باشد.

11- ابعاد ، وزن و ضخامت وسیله ای که قرار است که چسب برای آن استفاده در نظر گرفته شود.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.