دنیای زیبا و رنگارنگ آبرنگ

1 3

دنیای زیبا و رنگارنگ آبرنگ

 نقاشی کردن دریچه ای از زیبایی ها به سوی ما باز می کند. لوازم نقاشی بر اساس سبک های متفاوتی که در آن برقرار است متفاوت می باشد. یکی از جذاب ترین لوازم نقاشی آبرنگ است و ترکیبی از رنگ و آب که زیبایی خاص خود را دارد. بر این اساس تولید کننده های لوازم التحریر و لوازم نقاشی به تولید انواع متفاوتی از این ابزار نقاشی پرداخته اند.سابقه استفاده از آبرنگ بسیار قدیمی است و اثراتی از آن در داخل غارهای اروپایی پله لیتیک و نقاشی نوشته های مصریان باستان بر می گردد. اما شکل امروزی آن و استفاده از رنگ به عنوان وسیله نقاشی در دوره رنسانس آغاز شد و تا امروز پیشرفت های گسترده ای داشته است.اولین نقاشی ها با آبرنگ به سبک امروزی توسط یک نقاش آلمانی به نام آلبرشت دورر در قرن 16 میلادی بوجود آمد. اما سبک نقاشی با آبرنگ به وسیله هانس یول آلمانی پایه گذاری شد. قدیمی ترین نقاشی ها با آبرنگ از گیاهان و حیوانات بوده است.در حال حاضر نیز از نقاشی با آبرنگ برای تصویر سازی های کتاب های علمی و انتشارات موزه ها استفاده می شود. هر آبرنگ با توجه به شرکتی که تولید کننده این محصول است در تعداد رنگ های متفاوتی در بازار وجود دارد. به طور کلی نمونه های آبرنگ موجود در بازار از 6 رنگ تا 120 رنگ متغیر است که تنوع رنگ ها از ترکیب سه رنگ اصلی با یکدیگر بوجود آمده اند.

مشخصات و مواد تشکیل دهنده آبرنگ

این نوع از ابزار نقاشی از یک نوع ماده رنگی که ترکیبی از رنگدانه و چسب می باشد تشکیل شده است. برای استفاده از آبرنگ باید ابزاری به نام قلم مو استفاده شود که در اندازه ها و کیفیت های متفاوت تولید می شود. آبرنگ ها به دو صورت تیوپی و قرص در بازار موجود می باشد.
آبرنگ‌ها به‌طور کلی در دو دسته اصلی قرار می‌گیرند:
1. آبرنگ‌های شفاف که در جعبه‌های گوناگون به صورت قرص‌های یک اندازه یا بلوک موجود هستند.
2. گواش پوششی و مات که در حقیقت همان رنگ‌های جسمی در نقاشی سنتی و مینیاتور است.

نمونه یک طرح با آبرنگ
نمونه یک طرح با آبرنگ

تکنیک های کار با آبرنگ

پس ار انتخاب لوازم نقاشی، نوع کاری که با این وسیله می توان انجام داد دارای اهمیت می باشد. توانایی استفاده از رنگ ها و ترکیب آنها، سرعت عمل و مهارت در ایجاد بافت های خاص از مهمترین نکات استفاده از آبرنگ است. به طور کلی تکنیک ها و روش هایی که در این سبک نقاشی استفاده می شود شامل موارد زیر می باشد:
1- تکنیک خیس در خیس
در این روش رنگ ها بر روی کاغذ خیس استفاده می شوند.
2- تکنیک قلموی خشک
با استفاده از یک قلم موی خشک و کمی آب ، طرح مورد نظر را روی کاغذ خشک می کشند.
3- تکنیک استفاده از نمک
برای طراحی جزئیات گل ها و ایجاد فضاهای روشن تر از کریستال نمک در نقاشی آبرنگ استفاده می شود.
4- تکنیک استفاده از پارچه های مومی
اگر تمایل دارید که در نقاشی ها شکل صخره و کوه را نقاشی کنید می توانید از بعضی از انواع پارچه هایی که به موم آغشته شده اند یا به اصطلاح پارچه موم اندود استفاده نمائید.

معروف ترین برندهای آبرنگ موجود در بازار

1- برند آقا میری
یکی از معروفترین برندهای ایرانی موجود در بازار ابزار نقاشی برند آقامیری است. کیفیت مناسب رنگ ها، جلوه ی زنده و قیمت مقرون به صرفه از مشخصات این نمونه از آبرنگ ها می باشد.
2- برند پلیکان
خصوصیاتی مانند غیر سمی بودن رنگ، کتابی بودن درب جعبه، جایگزینی راحت رنگ تمام شده با رنگ جدید این برند را به یکی از بهترین نمونه ها برای نقاشی کودکان با آبرنگ تبدیل کرده است. قیمت مناسب از مزیت های دیگر این برند معتبر می باشد.
3- برند وینزور
تنوع بالا، کیفیت و امکان ایجاد جلوه های خاص با رنگ های آبرنگ این برند آن را در میان نقاشان و هنرمندان حرفه ای به یک محصول ایده آل تبدیل کرده است. این محصولات در دو سایز کوچک و بزرگ موجود می باشد و قابلیت ترکیب آن به اندازه ای بالا است که از کاهش کیفیت و بد جلوه شدن رنگ ها جلوگیری می کند.
4- برند اشمینگ
مقاومت بالای رنگ ها در مقابل نور آفتاب و تغییر رنگ این نمونه محصولات را به برند حرفه ای ها تبدیل کرده است.
5- برند سنپترز بورگ
ایجاد رنگ های پر انرژی و شادابی از خصوصیات این آبرنگ می باشد. از این نمونه برای افراد حرفه ای و مبتدی می توان استفاده کرد. قیمت این محصول نسبت به دیگر رقبای خود بالاتر می باشد.

تفاوت های آبرنگ و گواش

از لحاظ سبک نقاشی این دو وسیله مشابه یکدیگر می باشند و در هر دوی آنها از رنگ دانه های محلول در آب و چسب استفاده می شود.اما آبرنگ در بین نقاشان محبوبتر از گواش است و معماران و تصویر سازان بیشتر از گواش استفاده می کنند :
1-گواش غلیظ تر است.
2-تفاوت روشن کردن رنگ ها در آبرنگ و گواش

3-استفاده از رنگ سفید در گواش و آبرنگ متفاوت است.
4- جذب رنگ به کاغذ، روی کیفیت کار تاثیرگذار است.
5- نقاشی با گواش راحت تر است.
6- استفاده از مداد برای طراحی زیر کار در گواش ممکن نیست.
7- جلوه های بافتی در گواش قابلیت اجرا ندارد.
8- کار با آبرنگ روان تر است.
9- جلاکاری در کار با گواش ممکن نیست.

چگونه آبرنگ مناسب کار خود را انتخاب کنیم؟

اما انتخاب نوع مناسب این ابزار برای کار شما به سطح مهارت تان بستگی دارد. مسلما برای فردی که به تازگی اقدام به یادگیری کرده است، خرید نمونه های با قیمت بالا عاقلانه نیست. اما خرید یک محصول با کیفیت و قدرتمند برای شروع کار توصیه می شود. مربیان نقاشی که زمینه تخصصی کار آنها کار با این نوع خاص از لوازم التحریر و لوازم نقاشی باشد بهترین افراد برای راهنمایی شما در این حوزه هستند.

سرگذشت فابرکاستل

کاربردهای مهم وایت برد

تاثیرات مفید بازی ریاضی یا مکعب شمارش بر ذهن کودکان

تاثیر بازی های ساختنی و پازل ها بر ذهن کودکان

بازی و کودک، افزایش توانایی

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.