شگفتی های دنیای مداد رنگی

شگفتی های دنیای مداد رنگی

شگفتی های دنیای مداد رنگی

بدون شک وجود دنیایی سیاه و سفید برای هیچکس جذاب نبود. بعد از بوجود آمدن مداد طراحی ها نیاز داشت به طبیعت نزدیکتر باشد، نیاز به استفاده از رنگ ها  شرایطی را فراهم آورد تا با گذشت زمان تولید کنندگان مداد به فکر تغییر رنگ و ایجاد تنوع رنگ در مدادها باشند.

تنوع رنگ های طبیعت الهام بخش آنها بود تا تنوع در رنگ های مداد رنگی ها را بوجود آورند. تاریخچه دقیقی از اولین کاربردهای مدادرنگی وجود ندارد اما رومیان باستان از مداد رنگی هایی با پایه مومی استفاده می کردند.

در ابتدا قرن نوزدهم مداد رنگی های اولیه برای علامت گذاری استفاده می شدند. در سال 1834 یوهان سباستین استدلر آلمانی مدادهای رنگی روغنی را ساخت و با شروع قرن بیستم از مدادهای رنگی برای مقاصد هنری استفاده شد و فابر کاستل و کارن داش در سال 1924 اولین مداد رنگی های هنری را تولید کردند.

مداد رنگی ها از رنگدانه های مختلف ساخته شده اند و یک بدنه چوبی محکم که همرنگ مغز مداد است آن را پوشانده است. مغز مداد رنگی های استاندارد از گرافیت و خاک رس ساخته شده است. اما بیشتر مداد های امروزی ترکیبی از رنگدانه، موم و مواد دیگر هستند. مداد رنگی ها با توجه به تنوعی که در کاربرد دارند در انواع  مختلفی ساخته می شوند.

نمونه های هنری از این  لوازم التحریر کیفیت بالاتری دارد و دارای رنگدانه های مناسب و با غلظت بالا است. این نمونه ها در برابر اشعه خورشید و شکستن بسیار مقاوم می باشند. کیفیت مداد هایی که مورد استفاده دانش آموزان قرار می گیرد پائین تر است و به راحتی بوسیله پا کن پاک می شود.

جالب است بدانید ساخت آبرنگ بر پایه ساخت مداد رنگی انجام گرفت. بسته بندی مداد رنگی ها از بسته های شش عددی تا 120 عددی به تناسب تنوع رنگ موجود می باشد و البته برخی مداد های رنگی به صورت تک رنگ نیز می فرشند.

شرکت های تولید کننده مدادهای رنگی با تغییر در ظاهر و طراحی آنها گامی مهم به سوی رعایت استانداردهای کار در تولید مدادها برداشته اند.

مداد رنگی 36 رنگ جعبه فلزی ووک
مداد رنگی 36 رنگ جعبه فلزی ووک

انواع مداد رنگی

با توجه به کاربرد این نوشت افزار  نمونه های متنوعی برای استفاده تولید و در بازار موجود می باشد:

1- مداد رنگی پاستلی و زغالی

این نمونه ها با مغز پاستل یا زغال تولید می شوند و چرب تر از نمونه های دیگر می باشد. از آنها برای خط انداختن روی شیشه نیز می توان استفاده کرد. شباهت کار این نوع مدادها با پاستل بسیار زیاد است.

2- مداد رنگی آبرنگی (مداد آبرنگی)

رنگ های آبرنگی نمونه دیگری از مدادها هستند که با خیس کردن نوک مداد آماده اثر گذاری بر روی کاغذ می باشند. رنگ های آبرنگی در آب قابل حل هستند و از رنگدانه های قوی و طبیعی که با مواد پر کننده پر شده اند تهیه می شوند. تنوع رنگ و کیفیت آن به کارخانه سازنده و نوع مداد بستگی دارد.

3- مداد نوکی رنگی

این نمونه از مدادها مانند اتود (مداد مکانیکی) می باشند و در ضخامت های مختلف تولید شده اند و برای کارهای طراحی و رنگ آمیزی که به ظرافت بیشتری نیاز دارد استفاده می شود.

4- مداد رنگی های کلاسیک

همان مداد رنگی هایی که در بسته های 6 تا 48 رنگ و حتی بیشتر به بازار عرضه شده و دارای نوک گرافیتی می باشند. این دسته بندی بهترین نوع مداد رنگی برای استفاده کودکان و دانش آموزان است.

 

آشنایی با بهترین برند های مداد رنگی

در میان برند های خارجی مداد رنگی شاید بتوان گفت فابرکاستل یکی از قدیمی ترین و بهترین مداد های رنگی موجود در بازار است، این برند با تولید مداد های رنگی کلاسیک و مداد آبرنگی بسیار مورد توجه هنرمندان و نقاشان می باشد.
کیفیت آنها به گونه ای  است که بدون اینکه خرد شوند می توانند لایه های متفاوتی از رنگ را بوجود بیاورند و البته به دلیل کیفیت بالاتر قیمت بالاتری نیز دارند.
خوب است بدانید کمپانی فابر کاستل که در سال ۱۷۶۱ توسط کاسپر فابر در نورنبرگ تأسیس شد و تاکنون توسط خانواده فابر اداره می‌شود، قدیمی‌ترین کارخانه تولید لوازم‌التحریر دنیا به شمار می‌آید، ظرفیت تولید جهانی این کمپانی بیش از 2 میلیارد مداد چوبی در سال است!
این شرکت معتبر که امروزه محصولات آن در 9 کشور در حال ساخت و تولید بوده، در 120 کشور جهان نمایندگی فروش داشته و از آن با عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی مداد در جهان نیز یاد می‌شود.
faber castell polychromos color pencil sets 120 wooden
مداد رنگی 120 رنگ فابرکاستل

2- برند پریزماکالر

پریزماکالر (Prismacolor) یک نام تجاری از لوازم هنرمندان حرفه‌ای است که در سال 1938 میلادی توسط Berol تولید شده است و هم‌اکنون توسط برند نیولول تولید می شود. از میان محصولات پریزماکالر می‌توان به مدادهای رنگی، زغال، پاستل‌ها، آبرنگ‌ها، ماژیک‌ها، گرافیت و دیگر لوازم هنری اشاره کرد.

مدادهای رنگی پریزماکالر دارای کیفیت مناسبی هستند و جنس آنها خشک نیست. کیفیت رنگدانه‌های که برای تولید مغز مداد به کار رفته در آنها بسیار بالا است. می‌توانید لایه‌های رنگ و ترکیب‌های رنگی خوبی با این نوع مدادها درست کنید. به همراه این مداد ها یک چارت رنگی وجود دارد که به شما کمک می کند ترکیب رنگ های جالبی داشته باشید. 

min
چارت رنگ پریزماکالر

3- مداد رنگی دِروِنت
برند دِروِنت ( Derwent ) تولید کننده انواع لوازم طراحی است بسیاری این برند را با مداد رنگی آرتیستِ دِروِنت (Derwent Artist) می شناسند، این نمونه از مدادها ریزتر و سخت تر از نمونه های دیگر می باشند و از آنها برای رسم خطوط شکننده تر و دقیق تر استفاده می شود. استفاده از آن برای افرادی که نقاشی های خشک را ترجیح می دهند و کودکان توصیه می شود.  

 

min
مداد رنگی 24 رنگ آرتیست درونت

5- مداد رنگی کارن داش
این نمونه مداد ها براق هستند و می توانند مانند پاستل حالت لایه لایه ایجاد کنند. بسیاری از هنرمندان از این مدادها برای ایجاد لایه های نقاشی استفاده می کنند و معمولا در نقاشی ها آنها را در لایه آخر به کار می برند تا رنگ دانه های آن بهتر دیده شود.
6- مداد رنگی پارس مداد

شرکت پارس مداد در سال 1361 با ظرفیت 1/5 میلیون قراص ( بیش از 200/000/000 عدد ) در سال به وسیله مدرنترین ماشین ها و بکارگیری پیشرفته ترین تکنولوژی تاسیس گردید این شرکت در سال 1368 موفق به دریافت اولین پروانه استاندارد تولید مداد در ایران شد این شرکت طی 36 سال گذشته تنوع تولیدات خود را گسترش داده و تولید انواع مدادهای فنی مهندسی و قلم خودکار را نیز به محصولات خود افزوده، هم چنین کالاهائی چون لاک غلط گیر ، چسب ماتیکی ، ماژیک وایت برد و دائمی و های لایتر را تحت نام تجاری stylish عرضه می نماید. محصولات شرکت پارس مداد تحت نام های تجاری پارس مداد ، استایلیش و لاک پشت ایرانی عرضه می گردند .

مداد رنگی های پارس مداد در کنار برند آریا و ادمیرال از بهترین انتخاب ها برای کاربرد های دانش آموزی و نقاشی کودکان بالای سه سال است.

7- مداد رنگی آریا

شرکت نقش تندیس آریا تولید کننده برند مداد رنگی آریا است. براساس اعلام خود شرکت، اکنون تولیدات این شرکت بیش از ۱۳۰ محصول در گروه های انواع خمیر بازی، آبرنگ، رنگ انگشتی، گواش، پاستل روغنی و مداد شمعی، ظروف غذاخوری کودک، چسب ماتیکی، خمیر شنی، مداد تحریر و رنگی، خطکش جات و انواع محصولات جانبی می باشند.

قمیت مناسب، کیفیت بالا، فراوانی و در دسترس بودن از مهمترین ویژگی های این برند مداد رنگی است.

مداد رنگی 36 رنگ جعبه فلزی آریا مدل 3023
مداد رنگی 36 رنگ جعبه فلزی آریا

محصولات سایر برند های مداد رنگی (آدل، آرت لاین، ادمیرال، پیکاسو، فکتیس، وک، ریکو، استدلر و… ) را می توانید از دسته بندی مداد رنگی در فروشگاه اتود مشاهده فرمائید.

نکات مهم در خرید مداد رنگی

1- اجازه ندهید تنوع مداد رنگی شما را غافلگیر کند.

2- اگر به تازگی کار نقاشی را شروع کرده اید به سراغ نمونه های ارزان قیمتِ با کیفیت بروید.

3- سعی کنید همیشه از مداد رنگی استاندارد استفاده کنید.
4- کاربرد مداد رنگی را در نظر بگیرید، مداد رنگی مناسب دانش آموز با مداد رنگی مناسب یک نقاش حرفه متفاوت است.
5- تعداد رنگ را با توجه به نیاز کاری خود انتخاب کنید.
6- به کیفیت رنگ آمیزی آن و نوع استفاده دقت داشته باشید.
7- به استقامت مدادها توجه کنید علی الخصوص اگر مداد ها را برای کودکان خریداری می کنید.

8- به سطح مقطع آنها توجه کنید، مدادهایی با مقطع 8 ضلعی، 6 ضلعی برای کودکان مناسب تر از نمونه های سه گوش هستند.

خرید مداد رنگی  از کارهایی است که جذابیت بسیاری دارد. یکی از بهترین افرادی که می توانند شما را در این زمینه راهنمایی کنند مربیان هنر و نقاشی می باشند. آنها سالهای زیادی با استفاده از نمونه های مختلف مداد به کار طراحی و نقاشی پرداخته اند و نیاز شما را با توجه به سطح کارتان به خوبی متوجه می شوند.

مداد رنگی

مشاهده همه
دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.