مژده ای که اتود به علاقه مندان سرگذشت لوازم التحریر میدهد مطالعه این مقاله و آشنایی بیشتر با زندگی نامه یکی از قدیمی ترین تولید کنندگان لوازم التحریر در جهان است.
حتما اگر از خوانندگان حرفهای و با سابقه محصولات لوازم التحریر هستید درست حدس زده اید این مقاله در مورد برند معروف، دوست داشتنی و بسیار مرغوب به فابرکاستل است.
وی در خانوادهای فقیر در شهر نورنبرگ آلمان در حدود سالهای ۱۶۶۰ به دنیا آمد. پدر او یکی از کابینت سازان محلی به نام کاسپر فابر بود که در ابتدا برای معامله گران و دلالان محلی کار می کرد و در اوقات فراغت خود با هزینه شخصی اش به ساخت مداد میپرداخت.
خانواده فابر با پشتکار بالا و مدیریت موفق، حتی در زمان جنگ که شرایط سیاسی و اقتصادی نامطلوب بود نیز توانستند با امانت پدری خود که همان کارخانه فابر بود عملکرد خوبی داشته باشند و موجب رشد و توسعه آن را فراهم کنند.
بعد از کاسپر فابر پسران و نوه های او به نامهای آنتون، جرج، لوتار و… راه او را ادامه داده و سعی در ارائه محصولات با کیفیت ممتاز و مدرنیزه تر کردن تولیدات داشتند.
لوتار در سال ۱۸۷۰ در اداره ثبت ایالت متحده آمریکا نام شرکت را به عنوان پنجمین شرکت، رسما ثبت نمود از آنجا که چهار شرکت قبلی دیگر وجود ندارد این شرکت قدیمی ترین نام تجاری در آمریکا است.
شرکت در همان سال در روسیه و سپس در بریتانیا، ایتالیا ، فرانسه و اسپانیا ثبت تجاری شد. در این دوره بود که نسل چهارم فابر ها یعنی مداد های شش ضلعی با مارک A.Wfaber ساخته شدند.
برادر لوتار، ویلهم چندان خوش اقبال نبود و زود از دنیا رفت اما دختر و همسر او سعی در حفظ این میراث گرانبهای خانوادگی کردند. دختر ویلهم با مردی به نام “کنت الکساندر زوکاستل رودن هاوزن” ازدواج کرد. وی تاثیر زیادی در رشد و بهبودی فرایند تولیدات فابر داشت و چون فابر وصیت کرده بود نام خانوادگی دخترانش پس از ازدواج تغییر نکند نام او فابر-کاستل شد و نام کمپانی هم به همین دلیل تغییر کرد.
اما بعد از مرگ وی پسرش رولاند به تولید قلم خودنویس در کارخانه پرداخت و کارهای خلاقانه و بدیع مثل ارائه مداد ها در جامدادی های که با نقاشی های محبوب کودکان بود انجام داد.
حق امتیاز مدادهای اتود هم متعلق به اوست .
هشتمین نسل از خاندان فابر شخصی به نام “کنت آنتون ولفگانگ فابر کاستل” بود که مدادهای آرایشی و بهداشتی، کارخانه های تولید پاک کن مالزی و ساخت مداد های مبتنی بر فناوری حفظ محیط زیست و عدم آلایندگی آب و جنگل ها از اقدامات سازنده او است.
این کمپانی در سال ۲۰۰۳ به معاهده جهانی سازمان ملل که همان تلاش برای حفظ ارزشهای مشترک کسب و کار در سراسر جهان بود پیوست.
آرمی که برای در نظر گرفته شده نشان دهنده دو شوالیه در حال جنگ بود که به شکل های مختلفی روی جعبه های مدادها مشاهده میشد.
اکنون این فرزند نوپای کابینتساز آلمانی به چنان قدرتی در بین کمپانی های جهان تبدیل شده است که متجاوز از هفت هزار نفر در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا مشغول به کار هستند، نکته قابل توجه این است که فابر برای تولید مداد خود فقط از چوب جنگل های با مدیریت پایدار استفاده میکند و هر ساعت حدود ۲۰ متر مکعب چوب می کارد که مربوط به حدود یک بار کامیون است و هر سال بیشتر از 2.3 میلیارد مداد با پوشش چوب تولید میکند.
اگر از ابتدای این مقاله ما را همراهی کرده باشید حتماً میدانید که کمپانی فابرکاستل چه تاریخچه پر ماجرایی را داشته است و طبیعی است که لوگو های طراحی شده برای آن هم دارای چنین وضعیت مشابهی باشند پس با هم به سراغ لوگوهای برند می رویم تا با فراز و نشیب زندگی آن آشنا شویم.
ابتدا در سال ۱۹۰۶ لوگوی این شرکت با الهام از قصر بنیانگذاران این شرکت طراحی شد و سپس در سال ۱۹۲۲ به نقش دو شوالیه در حال جنگ تغییر کرد، طرحی که سالیان سال لوگوی اصلی این شرکت بود.
اما در سال ۱۹۳۲ با نوشتن علامت اختصاریA.W بر روی مداد هایی که این علامت را داشتند اولین برند مداد با نام تخصصی شکل گرفت.
در سال ۱۹۵۱ نقش دو سرباز با هم تلفیق شد و لوگوی بعدی را ساخت، اما بار دیگر تغییر کرد و این بار از همان دو سرباز به صورت مونوگرام به همراه نام شرکت و همان رنگ سبز زیتونی که حدود ۱۰۰ سال پیش کار شده بود در پس زمینه و تاریخ تاسیس شرکت وهمچنین اشاره به اولین شرکت نوشت افزار جهان بودن فابر استفاده شد. لوگویی که بعد از حدود نیم قرن هنوز تغییر نکرده است.
مغز مداد های رنگی فابر علیرغم استحکام در رنگ آمیزی نرم است و به خوبی روی سطح نقاشی ماندگار است به طوری که ماندگاری این رنگ ها تا ۱۰۰ سال تضمین شده است.
می نی نی
خیلی جالب بود ، مرسی از اطلاعات و مطلب مفیدتون