ناگفته هایی درباره خط کش

ناگفته هایی درباره خط کش

ناگفته هایی درباره خط کش

ابزار اندازه گیری از مهمترین لوازم مورد استفاده در تمام بخش های زندگی ما انسان ها می باشد. آموزش مفاهیم اولیه در مورد اندازه ها به کودکان با خط کش انجام می شود. در ابتدا اندازه گیری ها توسط بخش هایی از بدن انجام می شد که معیار مناسبی برای اینکار نبود. خط کش ها ابزارهایی هستند که برای اندازه گیری فاصله ها در بسیاری از علوم کاربرد دارند. یک طراحی مناسب بدون خط کشی دقت لازم را نخواهد داشت و نمی توان بر اساس آن طرح به تهیه یک وسیله پرداخت. اولین نوع خط کش 2650 سال قبل از یک میله از جنس مس ساخته شده بود. سپس حدود 1500 سال قبل از میلاد خط کش هایی از جنس عاج در هندوستان  مورد استفاده قرار می گرفت. مورخان حتی خط کش هایی با قدمت 4400 سال نیز پیدا کردند که دقت آنها روی 1.6 میلیمتر می باشد.اما نمونه هایی از وسایل اندازه گیری که بر اساس سیستم متریک طراحی شده باشند در قرن هجدهم در فرانسه اختراع شد. طراحی آن بر اساس  سیستم متریک از آن جهت دارای اهیمت می باشد که در بسیاری از صنایع دقت اندازه گیری به حدی بالاست که تغییر های میلیمتری ممکن است بسیار اثر گذار باشد، به همین دلیل انواع این نوشت افزار با دقت متفاوت طراحی شده است. آنتوان اولریچ اولین خط کش انعطاف پذیر را در سال 1902 ساخت و تا امروز تغییرات زیادی در اندازه، جنس و نوع کاربرد این ابزار اندازه گیری بوجود آمده است. نمونه های متفاوت از این  لوازم التحریر، نوشت افزار برای استفاده در بخش های مختلف از جمله معماری، طراحی، خیاطی طراحی شده است.در حقیقت این ابزار اندازه گیری خدمت بزرگی به جامعه ساخت و طراحی کرده است. بدون شک عدم وجود آن دنیای کج و ناموزونی را برای ما انسانها بوجود می آورد.
set colourful rulers art measurement office supplies school stationery illustration white 73948 96
انواع خط کش

انواع خط کش

خط کش ها در ابعاد متفاوت و از مواد مختلف ساخته می شوند.
جنس مواد اولیه ای که در ساخت آنها به کار می رود شامل موارد زیر می باشد:
1-پلاستیک
این نمونه ها بیشتر در مدارس و بین دانش آموزان و طراحان کاربرد دارد و در اندازه های متفاوت با توجه به نوع استفاده موجود باشد، خط کش های پلاستیکی در انواع سخت و انعطاف پذیر ساخته می شوند.
2- چوب
نمونه های چوبی استحکام بیشتری نسبت نمونه های پلاستیکی دارند و در بین دانش آموزان و در بخش های اداری بیشتر استفاده می شود.
3- فلز
این نوع از خط کش ها بیشتر در کارگاهها استفاده می شود چون نسبت به دو نمونه قبلی مقاوم تر هستند.

ابعاد خط کش

خط کش ها در ابعاد مختلف ساخته می شوند. اندازه معمولی آنها معمولا 20 تا 30 سانتی متر می باشد. طول آنها تا بیشتر از 50 سانتیمتر نیز می باشد. حتی نمونه هایی کوچک و سایز جیبی آنها نیز تولید شده و مورد استفاده می باشد. خط کش های نجاری حالت چین و زیگ زاگی دارند. و برای اندازه گیری های خیلی دقیق از دستگاههای لیزری استفاده می شود.

3674 71112 p1
یک نمونه خط کش زیگزاگ

در حقیقت سایزهای معمول خط کش به صورت زیر دسته بندی می شوند:
•    خط کش 10 سانتی متر
•    خط کش 15 سانتی متر
•    خط کش 20 سانتی متر
•    خط کش 30 سانتی متر
•    خط کش 40 سانتی متر
•    خط کش 50 سانتی متر

کاربرد خط کش

سه کاربرد اصلی این لوازم التحریر در طراحی خطوط و اندازه گیری و استفاده به عنوان راهنمای خط راست برای برش هایی است که قرار است با تیغه انجام شود. در صنعت های مختلف از نمونه های متفاوت خط کش استفاده می شود و در واقع بسیاری از آنها باید حالت انعطاف پذیرتری داشته باشند.برای مثال در خیاطی از مترهای تاشو استفاده می شود.برای کارهای طراحی از نمونه دیگری از خط کش یا شابلون ها استفاده می شوند.

انواع خط کش از لحاظ کاربرد

1- خط کش منحنی یا پیستوله فرانسوی
این ابزار اندازه گیری استفاده های زیادی در خیاطی و طراحی دارد و جنس آنها از پلاستیک و چوب می باشد.
2- گرنل
3- مولر
4- شمشیری
5- اشل
اگر در اندازه گیری به ابزاری نیاز باشد که بتواند اندازه یک منحنی را به درستی اندازه گیری کند بدون شک این نمونه می باشد. کاربرد اشل در رسم خطوط منحنی در خیاطی بسیار زیاد می باشد. جنس این نمونه از خط کش ها از پلاستک خشک، مقوا و پلاستیک ژله ای می باشد.
6- ژله ای
7- خط کش تی
این نمونه از ابزار اندازه گیری یکی از مفیدترین ابزار اندازه گیری برای طراحی می باشد. از نکات مثبت آن مدرج بودن دو طرف خط کش است که این امکان را در اختیار طراحان راست دست و چپ دست به یک اندازه قرار می دهد.

در هنگام خرید به چه نکاتی باید توجه کنید؟

1-کیفیت را در نظر بگیرید.
مراقب باشید که در تهیه نوشت افزار از مواد با کیفیت استفاده شده باشد، چون این وسایل برای مدت زیادی استفاده می شود و آلوده بودن مواد آن برای سلامتی خطرناک می باشد.
2- برای چه کاری قصد خرید دارید؟
3- اندازه های استاندارد را برای کودکان خریداری کنید (حمل و استفاده از خط کش های بزرگ برای کودکان دردسر ساز است.)
4- از نمونه های استاندارد استفاده کنید
5- عددها و مقیاس ها به وضوح دیده شود
6- لبه های آن صاف و بدون زائده باشد چون ممکن است به دست آسیب برساند و موجب کاهش کیفیت کار شود.
7- به راحتی در دست قابل کنترل باشد و موقع رسم روی کاغذ یا در دست لیز نخورد.
آنچه در انتخاب  لوازم التحریر مهم است این موضوع می باشد که انتظاراتی که ما از کاربرد اصلی آن داریم برآورده شود. شرکت های تولید کننده  لوازم التحریر، نوشت افزار در سالهای اخیر علاوه بر توجه به کیفیت محصول در مدل ها و نمونه های تولیدی خود نیز تنوع بسیاری بوجود آورده اند. تولید انواع فانتزی از این لوازم التحریر در کنار استاندارد بودن آن از مواردی بوده است که در سال های اخیر توجه بسیاری به آن شده است.
دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.