کاربردهای مهم وایت برد

وایت برد

کاربردهای مهم وایت برد

 پیشرفت در دنیای نوشتن به اندازه ای پیش رفته است که باعث تغییر کاربری و ایجاد طرح های جدید در بسیاری از تجهیزات و وسایل نوشتن گردیده است.

سالهای زیادی استفاده از گچ و تخته سیاه در آموزش ها و تحقیقات کاربرد داشت. نیاز به سرعت عمل و استفاده از وسیله ای که کمتر انسانها را در معرض گرد و خاک گچ ها قرار دهد به طراحی وایت برد انجامید.

اولین نمونه از تخته وایت برد در سال 1950 ساخته شد که به دلیل اینکه برای پاک کردن آن باید از دستمال مرطوب استفاده می شد طرفداران زیادی پیدا نکرد، اما در سال 1957 با اختراع پاک کن های خشک محبوبیت این وسیله افزایش پیدا کرد. اولین نمونه از این لوازم التحریر توسط عکاسی به نام مارتین هیت تهیه شد، او نگاتیوهای عکاسی خود را روی نمونه اولیه وایت برد نگهداری می کرد. سپس از آن به عنوان تخته یادداشت نیز استفاده کرد.

پس از او آلبرت استالئون در سال 1960 در زمانی که در کارخانه فولاد سازی مشغول به کار بود با دیدن یک ورق فولاد لعابدار تولید شرکت که برای کارهای معماری استفاده می شد به این نتیجه رسید که از آن به عنوان تخته یادداشت استفاده کند و او اقدام به راه اندازی شرکت مجیک برد و طراحی نمونه های اولیه وایت برد کرد.

پس از اختراع ماژیک توسط جری والف در سال 1975 توجه به استفاده از وایت برد نیز بیشتر شد و تا سال 1990 این نمونه از تخته ها به بخش های آموزشی راه پیدا کردند. در حال حاضر این نمونه از تخته ها کاربردهای فراوانی در بخش های مختلف زندگی ما انسانها دارند.

وایت برد آموزشی
وایت برد آموزشی

انواع تخته وایت برد

مدل های قدیمی این نوع تخته ها با فولاد پوشش داده می شدند اما در حال حاضر از مواد ارزان قیمت مثل تخته چند لایه و ملامین برای تولید آنها استفاده می شود. همچنین از لحاظ نوع مغناطیسی و غیر مغناطیسی نیز وایت بردها تقسیم بندی می شوند. تقسیم بندی اصلی وایت برد ها را می توان بر اساس زیر انجام داد:

1- وایت برد چندلایه

این تخته ها ارزان قیمت هستند و عمر کوتاهی دارند که سطح آنها باید به صورت مداوم رنگ آمیزی شود و برای اهداف آموزشی مناسب نیستند.

2- وایت برد ملامین

این نمونه از فیبر با پوشش ملامین ساخته شده است که یک رزین کاغذی را به آن تزریق می کنند. کیفیت این نمونه تخته ها به ضخامت پوشش آنها وابسته است و می توانند برای کارهایی با اهداف طولانی تر مورد استفاده قرار بگیرند.

3- وایت برد های آلومینیومی و فولادی رنگ شده

این نوع از تخته ها در بیمارستانها و یا تخته های مربوط به مسابقات استفاده می شود. عمر طولانی تری نسبت به دیگر نمونه ها دارند.

4- وایت برد پرسلن

استفاده از سرامیک سخت که حتی کوچکترین مقدار جوهر نیز در سطح آن نفوذ نکند این نمونه ها را مناسب برای اهداف آموزشی کرده است.

5- وایت برد شیشه ای

این نمونه از تخته ها از جنس شیشه هستند و پشت آنها را با رنگهای مختلف می پوشانند. بیشترین رنگ مورد استفاده برای تخته های شیشه ای رنگ سفید می باشد. این نمونه تخته ها در اکثر موارد بدون قاب استفاده می شود.

وایت برد شیشه ای
وایت برد شیشه ای

6- وایت برد پایه دار

این نوع از وایت برد روی پایه سوار می شود و قابل جابجایی است.

71pbcH0XhL. AC SY355
وایت برد پایه دار

ابعاد و اندازه های رایج وایت برد

وایت برد ها با توجه به برند سازنده و کاربرد در ابعاد و اندازه های گوناگونی ساخته می شوند ولی رایج ترین این ابعاد عبارت اند از :

  • سایز 3۰×2۰
  • سایز 4۰×3۰
  • سایز ۶۰×۴۰
  • سایز ۵۰×۷۰
  • سایز ۶۰×۹۰
  • سایز ۱۰۰×۸۰
  • سایز ۱۲۰×۹۰
  • سایز ۱۵۰×10۰
  • سایز ۱8۰×۱0۰
  • سایز ۲۰۰×۱۰۰
  • سایز 220×125
  • سایز ۱۲۵×۲۵۰
  • سایز 30۰×100

دلایل استفاده از تخته وایت برد

1- ماژیک های تخته وایت برد حساسیت زا نیستند و باعث آسم و آلرژی نمی شوند

2- به راحتی می توانید فیلم های پروژکتور را روی آن مشاهده کرد.
3- باعث استفاده کمتر از کاغذ می شود

4- به راحتی قابل جابه جایی و استفاده در فضاهای دیگر است

5- قابل استفاده برای تمام افراد در شرایط متفاوت می باشد.

بسیاری از این نمونه ها دارای پایه های قابل تنظیم می باشند که قابل استفاده برای افراد با شرایط خاص می باشد.

 

نکات مهم در استفاده از وایت برد

توجه داشته باشید که مهمترین نکته بعد از خریداری کردن یک وسیله روش نگهداری صحیح آن می باشد. وایت بردها نیز طول عمر مناسبی خواهند داشت اگر در استفاده از آنها به نکات زیر توجه کنید:

1- هر چند ماه یکبار تخته ها را به طور کامل با مواد مخصوص (اسپری مخصوص نظافت وایت برد) تمیز کنید، این کار باعث می شود که طول عمر تخته افزایش پیدا کند.
2- پس از نوشتن روی تخته چند دقیقه صبر کنید تا جوهر خشک شود، پاک کردن جوهر تازه سخت تر از جوهر خشک شده می باشد.

3- از استفاده از مارکر های بی کیفیت و نامناسب برای نوشتن روی تخته خودداری کنید.

4- در صورت استفاده اشتباه از ماژیک غیر وایت برد از اسپری تمیز کننده برای پاک کردن تخته استفاده کنید.

5- از هر شوینده ای برای تمیز کردن تخته استفاده نکنید و به هیچ عنوان از الکل برای پاک کردن وایت برد استفاده نکیند، این کار باعث نابود شدن وایت برد خواهد شد!

6- از برخورد وسایل نوک تیز که باعث خرابی پوشش تخته می شود جلوگیری کنید.

7- تخته ها را در معرض آب و رطوبت قرار ندهید.

نکات مهم در خرید وایت برد

1- با توجه به استفاده ای که دارید سایز مناسب وایت برد را خریداری کنید

2- از ماژیک های استاندارد برای نوشتن استفاده کنید.

3- تخته پاک کن مناسب انتخاب کنید.

4- کیفیت محصول را در خرید مورد توجه قرار دهید.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.