آنچه در مورد مداد نمی دانید…!

1 5

آنچه در مورد مداد نمی دانید...!

هم زمان با نیاز بشر به ثبت وقایع و طراحی آنها مدادها بوجود آمدند. شاید اولین نمونه از مدادها همان زغال های باقی مانده از سوختن چوب و هیزم بود که اکنون بخش داخلی مداد را تشکیل می دهد. با گذشت زمان تغییرات زیادی در پوسته خارجی و ظاهر مدادها بوجود آمد. مدادهای اولیه که طرح و شکل امروزی داشتند از جنس سرب بودند و به عنوان وسیله ای برای علامت زدن قایق ها به کار می رفتند، این مدادهای سربی اثری خاکستری رنگ از خود به جای می گذاشتند و محل ظهور آنها از معادن گرافیت گری ناتز انگلیس بود، هنگامی که مهندسان انگلیسی به کیفیت استفاده از این ترکیب پی بردند معادن سرب اهمیت زیادی پیدا کرد به طوری که استفاده از قطعه کوچکی از آن بدون اجازه جرم محسوب می شد .اما نمونه ای اولیه از مداد به شکل امروزی توسط یک زن و شوهر ایتالیایی طراحی شد.در سال 1560 میلادی آنها با قرار دادن یک تکه گرافیت در بین دو تکه چوب سرو شکل اولیه این نوشت افزار را طراحی کردند.در سال 1858 مخترعی به نام هیمن لیپمان اولین نمونه از مداد پاکن دار را ثبت اختراع کرد و در حقیقت تولد پاک کن به دلیل وجود مداد می باشد.

یک نمونه مداد قدیمی
یک نمونه مداد قدیمی

در قرن نوزدهم چین بهترین تولید کننده گرافیت مورد استفاده در این نوشت افزار بود، غرب برای نشان دادن کیفیت مناسب گرافیت این نوشت افزار اقدام به استفاده از رنگ زرد برای روکش مدادها کرد که رنگ زرد رنگ سلطنتی امپراتوری چین بود. پس از آن تنوع در طراحی روکش این نوشت افزار  در کنار تولید انواع نمونه های با کیفیت بازار استفاده از این وسیله را به یک تجارت بزرگ تبدیل کرد.

یکی از موارد مهمی که در تولید این نوشت افزار مورد توجه قرار گرفته است عدم وجود عنصر سرب در آن می باشد. در حقیقت مغزی مداد ترکیبی از گرافیت و خاک رس است که در کوره با حرارت 800 درجه سلسیوس پخته می شود، در حقیقت این روش تهیه گرافیت در زمان ناپلئون به دلیل کاهش معادن سرب در فرانسه توسط یک مخترع فرانسوی ابداع شد و به تولید نمونه خاصی به نام کنته منتهی شد. این نوشت افزار علاقمندان زیادی دارد که نویسندگانی چون ارنست همینگوی و ناپلئون بناپارت را می توان نام برد.

many pencils piled in a big pile PT34GEH

انواع متفاوت این نوشت افزار

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و بروز ایده ها و نوآوری ها  نمونه های متفاوتی از این نوشت افزار تولید و به بازار ارائه شد  که ترکیبی از خلاقیت، مهندسی و هنر بودند از جمله:
1-    مداد فشاری
2-    مداد رنگی
اولین نمونه از این لوازم التحریر مخصوص نقاشی توسط استدلر آلمانی تهیه شد و مورد استفاده علاقمندان به نقاشی قرار گرفت
3-    انواع مکانیکی

تمرکز خلاقیت حول محور مداد

افزایش استفاده از مداد باعث ظهور خلاقیت و نوآوری در این زمینه شد، برای مثال با توجه به این که نگهداری مداد در دست برای مدت طولانی باعث خستگی دست می شود ابزار مختلفی برای سهولت استفاده از مداد ساخته شد:

Pencil Grip two 2
یک نمونه مداد گیر
null
خلاقیت در استفاده آسان از مداد
HTB1jO7GRrvpK1RjSZFqq6AXUVXa6
مداد گیر با طراحی خلاقانه

البته این خلاقیت فقط در حوزه کاربرد مداد محدود نشد و بعد ها مجسمه ساز ها تلاش کردند به وسیله مداد آثاری خلاق کنند که در نوع خود کم نظیر و جالب توجه است. به تصاویر زیر توجه کنید:

117342 xhvbrktloy 1555062804
ساخت مجسمه با نوک مداد
پخش ویدیو

شرکت ها و برندهای معروف تولید کننده مداد

علاقمندی بسیاری از افراد به لوازم التحریر و استفاده وسیع از این لوازم شرکت ها و تولید کنندگان بزرگی از سراسر دنیا را به تولید و طراحی این نوشت افزار خاص وادار کرد و تجارت در این بخش را به یک بازار رقابت جهانی تبدیل کرد مهمترین بخشی که شرکت های تولید کننده به آن توجه دارند کیفیت در کنار جذابیت محصولاتشان می باشد :
1- استدلر آلمانی
2- اوزارک آمریکایی
3- پالومینو آمریکایی
4- تیکوندروگا
5- تام بو ژاپنی
6- هندوستان پنسیل
7- کلمبیا
8- لینتون
9- آدل ترکیه
10- فابرکاستل
11- پارس مداد ایران
12- ادمیرال ایرانی
13- اینوکس ایران

نکات مهم در خرید مداد

مانند هر وسیله دیگری در زمان خرید این نوع نوشت افزار نیز باید دقت و توجه کافی را به کار برد تا متناسب با نوع کاری که از آن انتظار دارید اقدا به انتخاب و خرید نمائید از جمله:
– جنس نوک(مقاومت نوک در مقابل فشار)
جنس مداد نباید به گونه ای باشد که با کمترین فشار خرد شود و نه به اندازه ای سفت باشد که به دست آسیب برساند.
– از نمونه های استاندارد استفاده کنید

مغزی مداد نباید از مواد سمی و خطرناک تهیه شده باشد همچنین رنگ بدنه مداد نباید از مواد حاوی سرب ساخته شده باشد.

– شکل و اندازه از اصول استاندارد تبعیت کند

در طراحی و ساخت بدنه مداد باید اصول ارگونومی رعایت شود چرا که این وسیله معمولا به مدت طولانی استفاده می شود و نباید موجب خستگی شود.
– مغذی مداد باید دقیقاً در وسط بدنه قرار گرفته باشد
– بدنه باید یک دست و فاقد ترک باشد
– محیط زیست را در نظر بگیرید

در تولید برخی از مداد ها از کاغذ های باطله یا چوب های بازیافتی استفاده می شود که باغث قطع درختان کمتری خواهد شد.

به صخامت و درجه سختی نوک دقت کنید.

نوک مداد در ضخامت های مختلف و درجه سختی متفاوتی ساخته شده که هر درجه سختی مناسب کاری است برای مثال مداد مناسب برای استفاده کودکان مدادی با درجه سختی HB است. به تصویر زیر دقت کنید

help pen
راهنمای درجه سختی نوک مداد

چند نکته خواندنی در مورد مداد

1- قبل از اختراع پاک کن اشتباهاتی که در هنگام نوشتن با مداد به وجود می آمد را بوسیله خمیر نان پاک می کردند و پس از آن نیز از کائوچو به جای پاک کن استفاده می کردند.
2- مدادها یکی از معدود ابزار هایی است که در مکانهای بدون جاذبه نیز می توانند بنویسند و به همین دلیل در ماموریت های فضایی، فضانوردان از مداد برای نوشتن استفاده می کنند.
3- با مداد در زیر آب نیز می توانیم بنویسیم
4- شرکت فابر کاستل بزرگترین تولید کننده مداد درجهان است
5- یک مداد معمولی می تواند خطی به طول 56 کیلومتر بکشد.
6- بزرگترین مداد جهان castell 9000  نام دارد که در کنار کارخانه ای در کوالالامپور مالزی است و  ارتفاع آن 20 متر می باشد و از چوب و پلیمر ساخته شده است.
7- اولین کارخانه تولید مداد در انگلستان قرار داشت که در زمان جنگ جهانی دوم بمباران شد و از بین رفت

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.