حقایق خواندنی در مورد جامدادی

حقایق خواندنی در مورد جامدادی

حقایق خواندنی در مورد جامدادی

از زمانی که نیاز به جابه جایی لوازم التحریر بوجود آمد جرقه  طراحی اولین جامدادی ها در ذهن طراحان لوازم التحریر شکل گرفت. نمونه های اولیه به صورت عمودی روی میز یا درون کیف جای می گرفت و فضایی برای قرار دادن پاک کن و تراش در آن وجود نداشت.با پیشرفت صنعت و تکنولوژی طراحی جامدادی ها نیز شکل دیگری به خود گرفتند. اولین طرح ثبت شده از جامدادی در سال 1944 به وسیله ورونا پیرل آموت در آمریکا طراحی شد. این نمونه اولیه شش حفره داشت که خودکار و مدادها داخل این حرفه ها قرار می گرفتند. جامدادی باز نمی شد اما به راحتی خودکار و مداد از انتهای آن بیرون می آمد. این طرح در سال 1946 به عنوان یک اختراع ثبت شد. قدمت این لوازم التحریر به 200 سال می رسد. در ابتدا جنس اکثر آنها از فلز و چوب بودند که با گذشت زمان از مواد دیگری برای طراحی و ساخت جامدادی استفاده شد

fb69a8fd0a07513c6297e677ea91d80e
یک نمونه جامدادی قدیمی

جامدادی ها ( جای مداد یا به انگلیسی  Pencil Case ) به صورت کلی به دو گروه تقسیم می شوند:
– جامدادی
این  گروه همان نمونه هایی هستند که اکثریت ما برای جابه جایی لوازم التحریر از آنها استفاده می کنیم.
– جاقلمی
این گروه از جامدادی ها برای جابه جایی نوشت افزار لوکس و مرغوب استفاده می شود.از این تولیدات برای نگهداری از خودکارها و قلم های بسیار ارزشمند استفاده می شود. البته به ابزاری شبیه به لیوان که روی میز قرار می گیرد و برای نگهداری قلم و خودکار رویم میز از آن استفاده می کنند نیز جاقلمی می گویند.

جنس و شکل جامدادی ها

جامدادی ها در شکل ها و طرحهای متفاوتی طراحی شده اند که چند نمونه از آنها را در ذیل مشاهده می کنید:

81mNCTuuc9L. AC SL1500
یک مدل جامدادی چوبی
il fullxfull.1302018263 k0il
جامدادی چرمی

نکات مهم در خرید جامدادی

1- توجه به سلیقه و کاربرد
با توجه به این که مدل های بسیار متفاوتی از جامدادی در بازار موجود است باید به کاربری جامدادی توجه خاصی داشت، این که جامدادی که خریداری می شود برای یک دانش آموز است یا دانشجو و… و این که سلیقه فرد چگونه است.
2-حجم لوازم التحریر که قرار است با جامدادی حمل شود
اندازه جامدادی ها با هم تفاوت های معنا داری دارند بعضی از جامدادی ها برای حمل سه تا پنج قلم ظرفیت دارند ولی با برخی از جامدادی ها می توان یک بسته مداد رنگی 24 رنگ را حمل کرد.
3- قابلیت حفظ لوازم الحریر
اگر از لوازم التحریر گران قیمت استفاده می کنید بهتر است از جامدادی استفاده کنید که از نوشت افزار شما در برابر ضربه محافظت کند.
4- استحکام و مقاومت جامدادی
فارغ از سلیقه ، کاربری و … جامدادی باید استحکام لازم را داشته باشد، جامدادی که بعد از مدتی استفاده نتواند در مقابل نوک تیز مداد مقاومت کند حتما برای شما دردسر ساز خواهد شد.

انواع مدل‌های جامدادی را به شکل‌های زیر تقسیم بندی می کنند:

•     پارچه ای
پر استفاده ترین نوع از این لوازم التحریر نوع پارچه ای می باشد. این محصول انعطاف بالایی در طراحی دارد و به دلیل قابلیت شستشوی ، نگرانی از نظر آلوده شدن برای آن وجود ندارد. وجود تنوع در پارچه هایی که برای تولید آن استفاده می شود علاقمندان زیادی را به خود جلب کرده است.
•     فانتزی
•    نمدی
•     چرم
این مدل ها از مدل ها قدیمی و مرغوب می باشند.طراحی آنها به شکلی است که با یک بند،یا دکمه یا زیپ بسته می شوند و بیشتر برای نگهداری قلم و خودکارهای با ارزش استفاده می شود.
•     استوانه‌ای
•    مقوایی
مدل های مقوایی در حقیقت همان مدل های استوانه ای هستند که در یک محفظه مقوایی ضخیم که برای نگهداری مداد و مداد رنگی می باشد کاربرد دارد.بدنه بیرونی این جامدادی ها طراحی متنوعی دارد و رنگ و بوی کاغذ کاهی از آن به مشام می رسد. روی درب آن یک درپوش از جنس بدنه قرار می گیرد.
•     فلزی
بیشتر شکل نمونه فلزی از این لوازم التحریر شبیه یک قوطی فلزی می باشد. معمولا بخش های جداکننده ندارند و تمامی لوازم التحریر در کنار یکدیگر قرار می گیرد.
•    چوبی
این نمونه از طراحی جامدادی بیشتر کاربرد رومیزی دارد و به عنوان جاقلمی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. وزن نسبتا زیاد آن باعث می شود که برای حمل لوازم التحریر در کیف مورد استفاده قرار نگیرد.
همه این مدل‌های در نمونه های دخترانه و  پسرانه قابل عرضه می باشند. اگر قصد خرید یک جامدادی را دارید علاوه بر نکات بالا به نوشت‌افزار خود دقت کنید. اگر در بیشتر اوقات از مداد استفاده می‌کنید حتماً به سراغ یک نمونه ای بروید که در ‌فشار به نوک مدادهای شما آسیب نزند. ولی اگر از خودکار استفاده می‌کنید فرقی نمی کند از چه مدلی استفاده کنید.اگر انسان منظمی هستید حتماً از مدل‌های طبقه‌بندی‌شده استفاده کنید که برای هر وسیله شما جای مخصوصی وجود دارد. این مدل‌ها به شما کمک می‌کنند تا وسایلتان را ساده‌تر پیدا کنید و زیاد در جستجوی آنها نباشید. از طرف دیگر مرتب نگه‌داشتن آن‌ها نیز هنری مخصوص به خود است.یک جامدادی جادار ولی کوچک که راحت در کیف شما جا می‌شود و وزن کمی دارد یکی از بهترین همراهان شما خواهد بود.

چه استانداردهایی برای خرید باید مورد توجه قرار بگیرد؟

•    سایز و اندازه
با توجه به حجم وسایلی که قرار است در آن قرار دهید اقدام به خرید نمائید.اندازه استاندارد برای جامدادی 12.5 تا 17.5 سانتیمتر می باشد و ارتفاع آن 5 تا 10 سانتی متر می باشد
•    جنس و بدنه
بر اساس علاقمندی افراد طرح های متفاوتی موجود می باشد، البته توصیه می شود که از نمونه هایی استفاده شود که از مواد با کیفیت تهیه می شوند.سطح جامدادی باید صاف و یکدست باشد و باعث آسیب به دست و ایجاد خراش روی پوست  دست نشود.
•    دارا بودن جزئیات استاندارد
جزئیاتی متفاوتی مانند چسب، دکمه، زیپی که در طراحی این وسیله استفاده می شود باید با کیفیت و مرغوب باشد.اگر دوخت و طراحی مناسب نباشد ممکن است این وسیله استحکام کافی نداشته باشد و عملا طول عمر آن بسیار محدود باشد پس ظاهر فانتزی وسایل شما را نفریبد.

 مانند هر لوازم التحریر دیگری یکی از مواردی که باید در هنگام تهیه و خرید این وسیله خاص مورد توجه قرار بگیرد کیفیت مواد اولیه است که از آن ساخته می شود.دنیای لوازم التحریر آنقدر تنوع دارد که برای هر سلیقه ای ما می توانید یک نمونه مناسب انتخاب کنید.بسیاری از تولید کنندگان لوازم التحریر با درک اهمیت سلیقه های متفاوت مشتریان به نوآوری در تولید محصولات خود روی آورده اند.

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.