آنچه باید درباره منگنه بدانیم

آنچه باید درباره منگنه بدانیم

آنچه باید درباره منگنه بدانیم...

هنگامی که قرار دادن دو برگ کاغذ در کنار یکدیگر مورد اهمیت قرار گرفت بشر به فکر تولید و اختراع وسیله ای افتاد تا بتواند بدون استفاده از چسب، کاغذها را در کنار یکدیگر نگهدارد. فرانسه اولین تولید کننده منگنه به شکل امروزی بود و پس از آن هر روز تغییرات گسترده ای در شکل، طراحی منگنه و سوزن منگنه به وجود آمد. به دستور پادشاه فرانسه لویی پانزدهم برای برطرف کردن مشکل چسباندن کاغذ در قرن هجدهم میلادی اولین دستگاه منگنه با سوزن هایی از جنس طلا ساخته شد که بر روی آن سنگهای تزیینی قرار گرفته بود. هزینه بالای تولید سوزن منگنه باعث شد این وسیله زیاد استفاده نشود. در سال 1866 جرج مک گیل نمونه دیگری از منگنه و سوزن منگنه ار جنس برنز را تولید کردکه انعطاف بیشتری نسبت به نمونه قبل داشت. دستگاه جدید می توانست کاغذ را سوراخ کند و آنها را به هم بچسباند.او در سال 1879 این اختراع خود را به بازار ارائه داد. وزن این منگنه 1کیلوگرم بود و سوزن های آن یک سانتی متر بودند.پس از آن هر روز تغییرات جدیدی در طراحی منگنه و سوزن منگنه شکل گرفت.در سال 1937 بزرگترین تغییر در شکل ظاهری این وسیله در شرکت سوینگ لاین اتفاق افتاد و منگنه و سوزن منگنه به شکل امروزی خود تبدیل شد. در این نمونه جدید سوزن های منگنه به صورت یک ردیف وارد مخزن منگنه می شدند و بدون استفاده از پیچ گوشتی و چکش کاغذها سوراخ می شدند و سوزن منگنه در آن فرو می رفت و آنها را به یکدیگر می چسباند.

0 544
منگنه اهرم دار

انواع منگنه (ماشین دوخت)

• منگنه اداری، خانگی
این نوع از منگنه برای منگنه کردن برگه های کاغذ با حجم حدود 20 الی 50 برگ در نظر گرفته می شود البته معمولا ادارات منگنه های قوی تری خریداری می کنند مانند نمونه ای که در تصویر فوق مشاهده می نمائید.
• منگنه انبری
منگنه های انبری خود به دو دسته تقسیم می شوند، منگنه های انبری معمولی که برای اتصال کاغذ استفاده می شوند و کاربرد های اداری و خانگی دارند و منگنه های دوخت کارتن که این نمونه از دستگاه برای کارهای بسته بندی انواع کارتن مقوایی استفاده می شود. استفاده از این نمونه ها به قدرت بدنی نیاز دارد، چون در هنگام کار باید فشار لازم و متناسب برای کار کردن درست منگنه اعمال شود.

0 461
منگنه انبری با کاربرد اداری-خانگی

• منگنه الکتریکی (برقی)
تفاوت این نمونه با نمونه های دیگر در منبع انرژی آن می باشد.در هنگام استفاده از این منگنه نیازی به استفاده از نیروی بدنی نیست.
• منگنه پُرکار

اگر حجم کار شما بالاست توصیه می شود از این نمونه منگنه استفاده کنید، منگنه های پرکار معمولا برای فعالیت های روزانه طولانی استفاده می شوند ، منگنه های صحافی از این دست منگنه ها هستند، ماشین دخت صفحافی قادر است به راحتی تعداد زیادی کاغذ (مثلا به اندازه یک کتاب) را به یکدیگر متصل کند.
• منگنه صنعتی
این نوع از منگنه ها برای اتصال بافت های غیر کاغذی مانند چوب و چرم و همچنین کابردهای صنعتی استفاده می شود.
• منگنه بادی
روش عمل این نوع منگنه با استفاده از هوای فشرده می باشد.هوای فشرده از کمپرسور داخل شیلنگ دستگاه منگنه شده و نیروی لازم برای منگنه کردن را وارد می کند. قدرت این دستگاه بیشتر از نمونه های دیگر می باشد و برای استفاده های خاصی مانند تولید مبلمان، کارهیا برق و نصب کفپوش می توان از آنها استفاده کرد.از مزایای این نوع منگنه وزن کم، طول عمر بالا و ایمنی بالا می باشد.

انواع سوزن منگنه

سوزن منگنه از نظر جنس به دو دسته زیر تقسیم می شود:
•    سوزن منگنه مسی

•    سوزن منگنه گالوانیزه
کیفیت سوزن منگنه و سایز آن  با نوع کاربردی که دارد رابطه مستقیم دارد.

آشنایی با سایز سوزن منگنه

با شناخت انواع سایزهای اصلی و استاندارد منگنه می توانیم اندازه مورد نیاز خود را انتخاب کنیم. سایز سوزن ها بر اساس کاربرد و ویژگی آنها متفاوت می باشد، این سایزها شامل :
•    no.10 (یا سایز 10)
•    13/8
•    13/6
•    24/8
•    24/6
•    26/6

•    و…

زاویه خمیدگی سوزن منگنه 90 درجه است و همین باعث می شود تا براحتی در داخل دستگاه قرار بگیرد.سایز سوزن منگنه مستقیما با تعداد برگه هایی که می تواند به هم چسبانده شود ارتباط مستقیم دارد. 

sss
سوزن منگنه

نکات مهم در هنگام خرید منگنه

1- به سلامت ظاهری دستگاه دقت کنید

ماشین دوخت یا همان دستگاه منگنه باید از نظر ظاهر سالم ، بدون خط و خش و ضرب خوردگی باشد.

2- به روان کار کردن قطعات مکانیکی دقت کنید

قطعات ماشین منگنه باید روان کار کنند ، به بدنه گیر نکرده و به راحتی حرکت نمایند.

3- تناسب ظرفیت منگنه با نیاز کاربر
با توجه به محل استفاده از منگنه و تعدا برگه هایی که قرار است بوسیله آن در کنار یکدیگر قرار بگیرد نوع منگنه و اندازه آن را خریداری انتخاب کنید ، در صورتی که ظرفیت منگنه کمتر یا بیشتر از حد نیاز باشد قطعا موجب زحمت شما خواهد شد.
3- راحتی استفاده و رعایت ارگونومی در ساخت
استفاده از منگنه باید راحت باشد، کاربر نمی تواند هربار سوزن منگنه را با ضربه به ماشین منگنه از کاغذ عبور دهد، بسیاری از ماشین های منگنه در مدل های راحت زن ارائه شده اند و این مدل ها در فروشگاه اتود موجود می باشند.
5- حجم مخزن ماشین منگنه
حجم مخزن (حداکثر تعداد سوزنی که می توان در مخزن ماشین منگنه قرار داد) برای کاربری های زیاد و طولانی اهمیت زیادی دارد و باعث می شود وقت کاربر برای پُر کردن مکرر مخزن گرفته نشود.
5-ضمانت تعمیر یا تعویض
در مدل های صنعتی، پشتیبانی از کیفیت کالا اهمیت زیادی دارد و محصولات دارای گارانتی اطمینان از خرید را بیشتر می کنند.

سرگذشت فابرکاستل

کاربردهای مهم وایت برد

تاثیرات مفید بازی ریاضی یا مکعب شمارش بر ذهن کودکان

تاثیر بازی های ساختنی و پازل ها بر ذهن کودکان

بازی و کودک، افزایش توانایی

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.